Alemanya vol reduir el consum de gas i guardar el màxim de reserves possibles de cara a l'hivern

Alemanya es prepara per a l'hivern amb un pla per estalviar energia

Berlín vol reduir el consum de gas al país amb mesures com limitar l'enllumenat i prioritzar el transport públic

Virgínia Arqué Nueno / Emili Casellas RàfolsActualitzat

Nova iniciativa del govern alemany per reduir el consum de gas al país i guardar el màxim de reserves possibles de cara a l'hivern.

L'executiu que presideix Olaf Scholz ha aprovat un nou pla d'estalvi energètic i una reordenació dels transports ferroviaris per prioritzar el transport de combustibles i garantir el funcionament de refineries, centrals i xarxes elèctriques, en cas d'emergència.

El doble pla l'han presentat aquest dimecres el ministre de Transports, Volker Wissing, i el d'Economia, Robert Habeck, que ha assegurat que es volen distanciar de tot el que impliqui una relació amb Rússia.

"Volem alliberar-nos com més aviat millor de les importacions d'energia de Rússia. Temporalment, això significa que també hem de substituir el gas rus al sector de l'electricitat per carbó i petroli."

En aquesta línia, el govern ha avisat que té la intenci avisat que el país ha de consumir d'un 15% a un 20% menys de gas de l'habitual. "Si ho aconseguim, tenim bones opcions per passar l'hivern".


Els edificis públics, més freds i foscos

El pla d'estalvi energètic inclou, entre altres mesures, limitar la calefacció als edificis públics als 19 graus a partir del setembre --excepte als hospitals i centres mèdics o socials similars-- i apagar-la a passadissos i vestíbuls.

Alemanya vol reduir el consum de gas i guardar el màxim de reserves possibles de cara a l'hivern (CCMA)

També restriccions en l'enllumenat públic, tant d'edificis com monuments històrics, que no podran estar il·luminats a la nit només per raons estètiques. Les botigues també hauran d'apagar els llums dels aparadors al vespre.

També es preveu prohibir la climatització de piscines privades.

Algunes ciutats, com Berlín o Hannover, ja apaguen llums de monuments i edificis emblemàtics a la nit per estalviar energia.


El transport de combustible, prioritari

I pel que fa a la nova normativa de transport, el decret aprovat prioritza temporalment el transport d'energia --carbó i petroli-- en el sistema ferroviari del país, que està saturat, al davant del de passatgers o el de determinades indústries.

El decret prepara el terreny per poder actuar amb rapidesa en una eventual situació d'emergència, ha explicat el ministre d'Afers Digitals i Transports, Volker Wissing, que ha afegit que fer esperar els trens de passatgers, si el subministrament energètic està en perill, "no serà una decisió fàcil".


Alternatives al gas rus

Les mesures s'aplicaran si es manté l'actual sequera, que afecta tot Alemanya i que ha agreujat els problemes d'abastiment de gas al país provocats per la crisi d'Ucraïna.

El baix nivell d'aigua dels rius alemanys, especialment del Rin, no permet el pas de vaixells amb un gran volum de càrrega i dificulta l'arribada de combustible al destí final. Ara, les reserves del Rin han augmentat amb les pluges dels últims dies, però es preveu que tornin a baixar aviat.

Per això el decret també contempla canviar rutes d'abastiment i establir "corredors energètics" per garantir l'arribada del combustible a les centrals i xarxes elèctriques.

El problema afecta especialment l'est del país, on moltes refineries i centrals elèctriques que fins ara rebien petroli de Rússia ja no en reben i cal prioritzar que arribin en tren.

"Ens volem alliberar, al més aviat possible, de les importacions d'energia de Rússia. Això vol dir que haurem de substituir el gas rus en el sector de l'electricitat per carbó i petroli", ha advertit Robert Habeck.

Un fanal de gas parcialment brillant prop del palau de Charlottenburg a Berlín, Alemanya (Reuters)


Un tren que connecti Espanya i Portugal amb la resta d'Europa

L'advertència no és nova. El govern alemany fa mesos que avisa que l'hivern es preveu complicat en l'àmbit energètic al país, tant per abastir les necessitats domèstiques com empreses i indústries.

Alemanya, que depèn molt del gas rus i fa temps que es prepara per si Moscou tanca l'aixeta, ha reactivat centrals elèctriques que funcionen amb carbó i busca fonts d'energia alternatives, tant a mitjà com a llarg termini. De fet, el canceller Olaf Scholz ha reclamat aquest mes un gasoducte que connecti Espanya i Portugal amb la resta d'Europa, un gasoducte com el Midcat, que uneix Catalunya i la regió francesa de Migdia-Pirineus, i que actualment està aturat a Hostalric.

La Comissió Europea s'ha mostrat favorable a finançar el Midcat si França hi està d'acord --Macron no el veu clar-- i si permet també transportar hidrogen verd en el futur.


Impuls a l'hidrogen verd

Justament el govern alemany ha presentat aquestes mesures d'estalvi i d'emergència l'endemà d'haver firmat un acord de cooperació amb el govern canadenc per a la producció i transport de combustible d'hidrogen verd des del Canadà cap a Alemanya, a partir del 2025.

Aquest dimecres, a més, s'ha estrenat a Alemanya la primera ruta ferroviària del món operada íntegrament amb trens d'hidrogen, una ruta a la regió de Bremervörde, al nord del país, que inclou 14 trens regionals amb servei de passatgers que funcionen amb pila d'hidrogen i només emeten vapor i aigua condensada.

Alemanya estrena la primera ruta ferroviària del món operada amb trens d'hidrogen (Europa Press/Alstom)

Segons Alstom, la companyia que els ha dissenyat i que també està treballant en projectes similars a França i Itàlia, aquests combois substitueixen trens que funcionaven amb dièsel, tenen una autonomia de mil quilòmetres i poden circular durant tot un dia amb un sol dipòsit d'hidrogen.

 

ARXIVAT A:
EnergiaSequeraAlemanya
Anar al contingut