La sequera posa en risc el transport de mercaderies pel riu Rin en qüestió de dies

La baixada de cabal afegeix més problemes al futur energètic d'Alemanya, perquè és una artèria fluvial clau per portar carbó i productes petroliers

Actualitzat

La pluja no acaba d'arribar i el nivell de l'aigua del Rin continua baixant fins a nivells preocupants per garantir la navegació dels vaixells de mercaderies. És una artèria clau per Alemanya, entre altres coses, per transportar el carbó per abastir les centrals, en una situació energètica que ja és prou complicada per a la primera economia de la Unió Europea.

En alguns punts ja hi ha problemes greus per navegar, per culpa de la sequera. Es considera que per sota dels 40 centímetres de cabal no és possible el transport fluvial de mercaderies, i això converteix alguns trams en infranquejables.

A Kaub, al sud-oest d'Alemanya i prop de Frankfurt, ha baixat fins als 38 centímetres i es preveu que la situació s'agreugi. 

 

Transportar energia

El Rin ha adquirit més importància en els últims mesos perquè Alemanya està reactivant les centrals elèctriques de carbó, bona part de les quals es troben al llarg del Rin.

"Des dels Països Baixos es lliura molt carbó a les centrals elèctriques a través del Rin, i això ara és un problema", diu Marc Schattenberg, economista del Deutsche Bank Research, que fa notar que "la generació d'electricitat amb gas s'està reduint i s'ha d'augmentar la generació amb carbó".

Una imatge del Rin a Ketsch, a la riba dreta del riu
Una imatge del Rin a Ketsch, a la riba dreta del riu (EFE/Ronald Wittek)

El 4% de totes les mercaderies es transporten a través dels rius, especialment les matèries primeres. La baixada del cabal en tot el tram central del Rin obliga a reduir la càrrega dels vaixells a una tercera part per evitar que quedin bloquejats al riu.

També l'abastiment de productes petroliers es veu afectat. "El transport de gasolina i gasoil no es pot fer en aquesta regió com és habitual", diu Alexander von Gersdorff, portaveu de la patronal alemanya de la indústria energètica.

Les barcasses no poden anar tan carregades i els costos es disparen. El nivell d'aigua tan baix obliga a "utilitzar tres o quatre vaixells on normalment només en necessitaríem un", explica Roberto Spranzi, director de l'empresa Deutsche Transport-Genossenschaft.

L'última vegada que es va interrompre el transport a través del Rin, l'estiu del 2018, el Producte Interior Brut de tot Alemanya es va reduir un 0,2%. Segons els experts, aquesta vegada podria ser pitjor.

 

ARXIVAT A:
SequeraMedi ambientAlemanya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut