Barcelona

Adif diu que no està obligat a complir les inversions pactades

La Generalitat requeria les inversions pactades amb el Ministeri, però l'operador ferroviari li ha contestat per carta que ells no hi estan obligats per acords polítics

RedaccióActualitzat

Adif ha desestimat per carta el requeriment d'inversió a Rodalies fet per la Generalitat. Aquest requeriment es remunta a un acord firmat entre l'exconseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i l'exministra de Foment, Ana Pastor, ara fa tres anys. En aquell moment, el Ministeri es va comprometre a invertir 306 milions d'euros a Rodalies per resoldre les deficiències més urgents de la xarxa. Les obres s'haurien d'haver acabat aquest juliol, però, ara per ara, només s'han enllestit treballs per valor de 13 milions, el 4% del total.

El govern va requerir per carta a Adif que complís els compromisos, i la resposta ha estat contundent. Adif assegura que el document del 2013 no és un acord ni un conveni, i qualifica les mesures pactades de "suggeriments de la Generalitat".

Per això, conclou que no se li pot exigir el compliment de les obres firmades pels governs català i espanyol. La carta, firmada pel president d'Adif, Gonzalo Ferre, desestima amb contundència el requeriment d'inversió de la Generalitat.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull,  ha criticat durament l'operador ferroviari.

"Aquesta és la prova evident. Adif està fora de control. Nega els acords a què ha arribat la seva titular política. És que no es pot negociar res amb aquesta gent."

Tancada la via administrativa, ara s'obre la judicial. El mes que ve, la Generalitat denunciarà Adif davant del Tribunal Contenciós Administratiu de l'Audiència Nacional. Argumentarà que no pot prestar un bon servei de Rodalies perquè una altra administració, la responsable del manteniment, no fa bé la seva feina.

"Tenim prou elements per aconseguir l'empara de la justícia per garantir que es faci aquesta inversió i que el servei sigui viable."

La Generalitat és la titular del servei, però ni els trens ni les vies són seves i, per tant, no és responsable de les inversions que s'hi fan.
.
La falta de millores en la infraestructura en els últims quatre anys, del 2012 al 2016, s'ha traduït en 1.600 incidències. Això vol dir que, de mitjana, no hi ha hagut cap dia sense problemes. Més de 45 mil trens s'han vist afectats. I tot plegat ha afectat cinc milions i mig de passatgers que no han arribat a l'hora al seu destí. Entre gener i abril d'aquest any, un de cada set trens de Rodalies ha arribat tard. En el cas de Regionals, la meitat dels combois no compleix l'horari establert.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut