El 95% dels webs de turisme inclouen clàusules abusives

El 95% de les pàgines web del sector turístic tenen clàusules abusives i cometen altres infraccions de la legislació de consum i comerç electrònic. El director de l'Agència Catalana de Consum, Jordi Anguera, ha presentat el balanç d'una campanya d'inspecció que es va iniciar fa tres mesos i ha deixat clar que "en la majoria dels casos s'obrirà un expedient sancionador" mentre insistia que volia volia "llançar un toc d'atenció perquè les empreses compleixin les seves obligacions".
janquim/ Barcelona

El 95% dels webs de turisme inclouen clàusules abusives

El 95% de les pàgines web del sector turístic tenen clàusules abusives i cometen altres infraccions de la legislació de consum i comerç electrònic. El director de l'Agència Catalana de Consum, Jordi Anguera, ha presentat el balanç d'una campanya d'inspecció que es va iniciar fa tres mesos i ha deixat clar que "en la majoria dels casos s'obrirà un expedient sancionador" mentre insistia que volia volia "llançar un toc d'atenció perquè les empreses compleixin les seves obligacions".
Actualitzat
Els portals de viatges i les agències de viatge tradicionals són els principals incomplidors, amb un nombre d'infraccions superior a la mitjana, seguits de les companyies aèries, mentre que el transport marítim, els lloguers de vehicles i els hotels han resistit una mica millor les lupes de l'Agència.

Les clàsules abusives en els contractes i les infraccions vinculades a la publicitat i els preus són les més destacades. Per clàsules abusives s'entén totes aquelles obligacions incloses als contractes que deixen el consumidor en una situació indefensa, com ara negar que l'empresa sigui responsable dels errors del web, la falta de compromís per enviar la documentacio a temps, l'exempció de responsabilitat en cas de canvi d'horari o la cancel·lació del viatge de tornada si l'usuari renuncia a fer el viatge d'anada.

Preus que canvien

A banda d'aquests abusos, la inspecció ha detectat moltes altres infraccions, fins a un total de 330 en 62 empreses inspeccionades. Els portals de viatges, per exemple, no ofereixen un preu complet sinó que 7 de cada 10 vegades el preu s'incrementa mentre té lloc el procés de compra.

La meitat de les agències de viatge tradicionals segueixen pel mateix camí.

Cobraments innacceptables per pagar amb targeta

Una altra de les infraccions freqüents és el cobrament per l'ús d'una targeta. Anguera ha deixat clar que és "una pràctica inacceptable" tot i que els seus inspectors l'han detectada en el 70% dels portals de viatges inspeccionats i en l'11% de les companyies aèries, que ja van ser objecte de sancions ara fa uns dos anys.

El director de l'agència no ha volgut indicar quines són les empreses que cometen més infraccions però les que han inspeccionat representen prop del 90% del volum de negoci i s'hi troben les més importants i utilitzades pels usuaris.

Anguera ha assegurat sense embuts que "les empreses no s'adapten bé a la llei de comerç electrònic" i ha anunciat que la campanya d'inspecció continua.

També ha reconegut que els usuaris tot sovint no saben com es poden defensar ni tan sols coneixen tots els seus drets i això justifica, ha dit, la feina de l'Agència per garantir la seva defensa.