El Defensor de l'Audiència de la CCMA atén 429 casos el primer semestre del 2010

Els contactes atesos pel Servei d'Atenció a l'Audiència són 28.317. "Ventdelplà" i "El matí de Catalunya Ràdio" són els espais que desperten més interès.

El El Defensor de l'Audiència de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va atendre 429 peticions de ciutadans durant el primer semestre del 2010, dels més de 28.000 contactes que va rebre el Servei d'Atenció a l'Espectador i l'Audiència. Es tracta de persones que s'hi havien adreçat directament o bé que es va considerar que requerien una resposta personalitzada per part del Defensor, i que van interpel·lar-lo, entre altres temes, sobre la presència d'imatges inadequades per als menors, la llengua, l'equilibri territorial o la discriminació. A més dels casos atesos directament pel Defensor, el Servei d'Atenció a l'Espectador i l'Audiència va rebre 28.317 comunicacions de persones que van voler fer arribar les seves consultes, comentaris, queixes o agraïments sobre els programes o serveis de Televisió de Catalunya, el Grup d'Emissores de Catalunya Ràdio i els portals d'internet. Del total de comunicacions, la gran majoria van ser consultes d'informació o comentaris, mentre que al voltant d'un 10% eren queixes. La resta eren agraïments o consultes de caràcter tècnic. Per empreses, la que va rebre més contactes va ser Televisió de Catalunya, amb 24.983. El Grup d'Emissores Catalunya Ràdio en va concentrar 2.956 i la Fundació La Marató de TV3, 378. La majoria d'aquests contactes es van fer a través d'internet i, recentment, les possibilitats de contactar s'han estès al Facebook. El Defensor també va participar quinzenalment al programa Tvist, de TV3. En les seves dinou aparicions, va repassar els temes que havien despertat més interès en l'audiència. Imatges violentes als Telenotícies, incorreccions lingüístiques, la protecció dels menors o els canvis sobtats en la programació van ser alguns dels temes tractats, que van rebre les explicacions en directe dels responsables de cada àrea. L'entrevista de final de temporada es va fer a la directora de TV3, Mònica Terribas, que va donar resposta a les queixes més significatives. "Ventdelplà", "La Riera" i "Espai Terra" han estat els programes de Televisió de Catalunya que han generat més contactes. Pel que fa a la ràdio, han estat "El matí de Catalunya Ràdio", "L'ofici de viure" i "El secret". També han estat destacables els missatges relacionats amb serveis tècnics com ara l'apagada analògica, l'alta definició o les imatges en 3D. Pel que fa a les queixes, a Televisió de Catalunya, els temes que han comportat més malestar han estat, d'una banda, la cobertura informativa de la nevada del 8 de març, que alguns van trobar excessiva i d'altres escassa, i de l'altra, els canvis en la programació a causa d'entrevistes amb polítics o per altres temes d'actualitat. Al Grup d'Emissores de Catalunya Ràdio, han estat la ubicació dels àudios de la web i la falta de presència femenina a les tertúlies. El Defensor de l'Audiència és la institució que vetlla pels drets dels espectadors, oients i usuaris de Televisió de Catalunya, el Grup d'Emissores de Catalunya Ràdio i les webs i portals de la CCMA. És la figura que, al capdavant del Servei d'Atenció a l'Audiència, rep consultes i suggeriments, investiga les queixes sobre la veracitat, el rigor, la pluralitat i l'equilibri de la programació i convida tant els professionals de la comunicació com l'audiència a fer un exercici de reflexió sobre el servei públic dels mitjans de comunicació. Des de la creació d'aquesta figura, l'octubre del 2008, el Defensor és el periodista Carles Pérez.
Anar al contingut