Madrid

Foment estudia multar Spanair amb fins a 9 milions d'euros i suspendre-li la llicència

El Ministeri de Foment carrega durament contra Spanair. La titular de la cartera, Ana Pastor, ha acusat l'aerolínia d'"incomplir les normes i trepitjar els drets dels ciutadans". El govern espanyol considera que la companyia ha comès dues infraccions greus i ha obert un expedient sancionador per exigir responsabilitats pel cessament sobtat de l'activitat. Les conseqüències per a Spanair poden arribar amb la retirada de la llicència i una multa milìonària de fins a nou milions d'euros.

RedaccióActualitzat
Spanair deixa de volar. La companyia no pot afrontar la seva greu situació econòmica i ja no opera cap més vol. La situació ha deixat 23.000 passatgers sense bitllet i 2.000 treballadors amb un futur incert.

Les conseqüències del tancament sobtat podrien ser dures per a Spanair. El Ministeri de Foment ha jutjat durament el tancament. En una compareixença per valorar la situació, Ana Pastor s'ha mostrat molt contundent a l'hora d'exigir responsabilitats a Spanair, als seus gestors i administradors. La ministra ha explicat que obrirà un expedient sancionador a la companyia per dues infraccions molt greus de la llei de seguretat aèria: l'obligació d'assegurar la continuïtat en el servei i l'incompliment de respectar els drets dels passatgers. Les dues infraccions tenen la mateixa pena: multa de fins a 4,5 milions d'euros i retirada de la llicència. En total, la companyia s'enfronta a una sanció de nou milions.

Pastor també ha assegurat que el govern espanyol està treballant per minimitzar els problemes dels passatgers afectats. En aquest sentit, ha anunciat que no es cobraran les taxes aeroportuàries als afectats que hagin de comprar nous bitllets.

Preguntada sobre la responsabilitat de la Generalitat en la crisi de Spanair, Pastor ha assenyalat que aquesta institució ha estat afrontant i "donant un cop de mà en tot moment, en un problema la gènesi del qual no li correspon".

Spanair no veia cap altra sortida

El president de Spanair, Ferran Soriano, ha explicat que no han trobat cap altra sortida. Spanair necessitava un soci estratègic que li donés viabilitat econòmica i tenia l'esperança de tancar un acord amb Qatar Airways, que finalment ha trencat la negociació. A més, la Generalitat havia deixat clar que no li faria més aportacions econòmiques. Fins ara Spanair havia rebut uns 140 milions de capital públic.

Lament de l'administració i de la societat civil

Iniciatives Empresarials Aeronàutiques, IEASA, l'accionista majoritari de Spanair, amb un 85% del capital, ha lamentat que no s'hagi pogut garantir la viabilitat de la companyia, malgrat els esforços que es van fer perquè l'aerolínia tirés endavant.

Els accionistes d'IEASA, entre els quals hi ha la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i la Fira, diuen en un comunicat que eren conscients de la complexitat de l'operació, però també de la necessitat d'una aerolínia potent amb base a Barcelona per contribuir a crear un hub internacional que facilités la connectivitat.

En el comunicat, IEASA afegeix que han fet tots els esforços financers que han pogut però que no han estat suficients davant l'increment del preu del petroli, la competència del sector i la falta d'un soci financer. Tot i això, IEASA confia que en el futur surtin noves iniciatives perquè Barcelona pugui tenir l'aeroprot que li correspon, amb més rutes internacionals i connexions intercontinentals

Fira de Barcelona lamenta el final de Spanair. Fonts de la institució han explicat a Catalunya Ràdio que l'objectiu de la seva inversió era augmentar la connectivitat a l'aeroport del Prat, un fet que consideren clau per a la infraestructura. Pel que fa als diners que hi ha invertit, les mateixes fonts han explicat que ja s'havia fet provisió de fons i, per tant, no afectaran el compte de resultats de l'organisme.
Fira de Barcelona, un dels socis de Spanair, hi va fer una aportació de 25,5 milions d'euros, que li va donar una participació del 24%. El novembre li va concedir també un crèdit de 10 milions d'euros.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut