Un de cada quatre alumnes d'entre 7 i 18 anys pateix assetjament escolar

Un de cada quatre escolars pateix "bullying" al nostre país, tal com indica l'Estudi Cisneros sobre violència en l'ensenyament. En la majoria dels casos són nois que assetgen de manera psicològica els seus companys, tot i que les noies cada cop utilitzen més la violència. Unes dades que alerten sobre la creixent manifestació d'aquesta violència entre alumnes.
Un de cada quatre alumnes d'entre 7 i 18 anys pateix assetjament escolar
Madrid

Un de cada quatre alumnes d'entre 7 i 18 anys pateix assetjament escolar

Un de cada quatre escolars pateix "bullying" al nostre país, tal com indica l'Estudi Cisneros sobre violència en l'ensenyament. En la majoria dels casos són nois que assetgen de manera psicològica els seus companys, tot i que les noies cada cop utilitzen més la violència. Unes dades que alerten sobre la creixent manifestació d'aquesta violència entre alumnes.
El fenomen escolar conegut com "bullying" o assetjament dels nens a l'escola cada dia pren més importància al nostre país. Segons l'Estudi Cisneros, presentat a Madrid per l'Institut d'Innovació Educativa i Desenvolupament Directiu, un de cada quatre escolars entre 7 i 18 anys pateix assetjament i les probabilitats augmenten en els escolars de primària.

Els resultats de l'estudi mostren que la majoria de vegades la violència és psicològica. Els alumnes agredeixen els companys a través del menyspreu, la ridiculització, l'exclusió o les amenaces verbals. Però les actituds varien en funció del sexe. Els nois reben més agressions físiques que les noies, que, en canvi, són vexades verbalment i reduïdes socialment. Els nois solen rebre puntades, insults, sobrenoms i són objecte de burles quan s'equivoquen. Si bé fins ara es considerava aquest fenomen principalment masculí, l'estudi destaca aquest increment de la violència entre les noies, que suposen un 6% del total d'agressions.

Una de les conclusions més preocupants de la investigació són les seqüeles psicològiques que poden mantenir-se en els infants que pateixen "bullying". Una vexació durant la infància pot desembocar en problemes posteriors molt més greus com l'estrès psicològic, depressió, baixa autoestima, ansietat, autoimatge negativa, terror, idees suïcides i somatitzacions, entre altres.

Per això, es fa més necessari actuar davant d'aquests casos al més aviat possible. Els pares han de saber reaccionar correctament i segons l'estudi es recomana "donar suport incondicional als fills i evitar respondre amb frases com "no n'hi ha per tant", "ets una mica exagerat" o "això també em va passar a mi". També cal estar alerta sobre actituds sospitoses en el nen, per exemple, no voler parlar de cap manera sobre l'escola, fingir mals de panxa o ganes de plorar. Per tal de detectar els casos de "bullying" a temps, els autors de l'Estudi Cisneros han ideat un test que permet valorar fàcilment qualsevol sospita d'assetjament escolar. Tant l'estudi com el test Cisneros es poden consultar gratuïtament per internet.

Precisament entre dilluns i dimarts se celebren a Madrid unes jornades sobre violència en l'ensenyament, organitzades pel Col·legi de Psicòlegs de Madrid.

NOTÍCIES RELACIONADES