La influència de Dalí en els artistes espanyols fins a la Guerra Civil, al Museu Reina Sofia

El museu Reina Sofia acull fins al 18 d'octubre l'exposició "Empremtes de Dalí" que reflecteix la influència de l'artista català en creadors espanyols des del 1929 i fins després de la Guerra Civil. El comissari de l'exposició Jaime Brihuega ha reunit 104 obres de 40 autors diferents on es pot veure la influència daliniana. Federico García Lorca, Alfonso Buñuel, Josep Renau o Emili Godes en són alguns. Aquesta mostra s'uneix a l'exposició "Dalí, cultura de masses" i totes dues formen part del programa de l'any Dalí. A més, el museu va demanar a l'arquitecte barceloní Carlos Pozos la creació d'una escultura en homenatge a l'artista empordanès. Aquesta es titula "Cupito...i per què no?" i és una peça de 10 metres d'altura per 5 d'ample i que intenta unir el Cupido amb Floquet de neu.
La influència de Dalí en els artistes espanyols fins a la Guerra Civil, al Museu Reina Sofia
"Any Dalí"

La influència de Dalí en els artistes espanyols fins a la Guerra Civil, al Museu Reina Sofia

El museu Reina Sofia acull fins al 18 d'octubre l'exposició "Empremtes de Dalí" que reflecteix la influència de l'artista català en creadors espanyols des del 1929 i fins després de la Guerra Civil. El comissari de l'exposició Jaime Brihuega ha reunit 104 obres de 40 autors diferents on es pot veure la influència daliniana. Federico García Lorca, Alfonso Buñuel, Josep Renau o Emili Godes en són alguns. Aquesta mostra s'uneix a l'exposició "Dalí, cultura de masses" i totes dues formen part del programa de l'any Dalí. A més, el museu va demanar a l'arquitecte barceloní Carlos Pozos la creació d'una escultura en homenatge a l'artista empordanès. Aquesta es titula "Cupito...i per què no?" i és una peça de 10 metres d'altura per 5 d'ample i que intenta unir el Cupido amb Floquet de neu.
El museu Reina Sofia s'ha convertit en un dels punts de referència de Dalí amb l'exposició "Empremtes dalinianes", en la qual es reflecteix la influència de l'artista català en altres creadors espanyols des de 1929 fins després de la Guerra Civil. Aquesta mostra s'uneix a "Dalí, cultura de masses", inaugurada la setmana passada en una de les noves sales de l'Area Nouvel, i totes dues formen part del programa de l'any Dalí organitzat amb motiu del centenari del naixement de l'artista. Després de les obres "Aparell i mà" i "La mel és més dolça que la sang", totes dues del 1927, la pintura de Dalí queda enfilada definitivament en direcció al surrealisme, com testifiquen "El gran masturbador" o "Monument imperial a la dona nena". En aquell moment, en què l'artista fixa la seva residència a París, el surrealisme plàstic es difon intensament a Espanya, fins a convertir-se en una de les línies prioritàries de l'avantguarda artística fins a la Guerra Civil. Les formes dalinianes van desenvolupar un protagonisme indiscutible, que l'exposició posa en relleu per mitjà d'unes obres en les quals es detecta un diàleg formal o semàntic amb l'obra produïda per l'artista català a partir del 1927. La mostra s'ha dividit en vuit seccions, la primera de les quals, "Empremtes compartides", té com a protagonista únic Federico García Lorca, per mitjà dels seus dibuixos entre els quals hi ha el retrat que a l'autor de Poeta a Nova York va fer de Dalí "i que s'exhibeix en molt poques ocasions". "Empremtes en la terra" desentranya les arrels del surrealisme al nostre país, amb especial atenció a l'"Escola de Vallecas" en les quals artistes com Benjamín Palencia, Alberto o Maruja Mall van crear una particular estètica surrealista lligada als aspectes més humils i elementals del paisatge castellà. Óscar Domínguez, que va assumir el llenguatge dalinià com a cosa pròpia, Joan Massanet, José Luis González Bernal, Esteban Francès, Antonio Rodríguez Luna, Angel Planells, José María Ucelay o José Caballero, són alguns dels artistes agrupats en "Empremtes en un mirall", apartat dedicat al grup dalinià pròpiament dit. Especialment atractiva és la secció dedicada a l'escultura "Empremtes en l'aire" en la qual es mostra com el surrealisme també va arribar a la tercera dimensió impulsat per artistes com Alberto, Francisco Lasso, Angel Ferrant, Cristòfol, García Lamolla o Ramón Marinel. En "Empremtes toves" el comissari ha volgut mostrar com aquests objectes tous sortits de la genial ment de Dalí van deixar la seva empremta en artistes com Javier Ciría, Luis Fernández, González Bernal, Angel Planells, Nicolás Lekuoma, Moreno Villa, Antonio Quirós o Ismael González de la Serna. Una selecta recopilació de dibuixos formen l'apartat "Empremtes en línia", mentre que els dos últims apartats "Empremtes superposades" i "Empremtes en la llum" mostren, respectivament, fotomuntatges, collages i fotografies, entre d'altres, de Manuel Viola, Alfonso Buñuel, Josep Renau, Galvache, Josep María Lladó, Dora Maar, José Ortiz Echagüe i Emili Godes.

NOTÍCIES RELACIONADES