Joan Anton Rechi comanda la renovada 'Madama Butterfly' del 31è Festival Castell de Peralada

Joan Anton Rechi comanda la renovada 'Madama Butterfly' del 31è Festival Castell de Peralada

Joan Anton Rechi comanda la renovada 'Madama Butterfly' del 31è Festival Castell de Peralada

El director d'escena del 'Madama Butterfly' que produeix el 31 Festival Castell de Peralada, Joan Anton Rechi, al costat del castell de l'òpera, aquest divendres 2 de febrer a Barcelona (HORITZONTAL)

El director d'escena del 'Madama Butterfly' que produeix el 31 Festival Castell de Peralada, Joan Anton Rechi, al costat del castell de l'òpera, aquest divendres 2 de febrer a Barcelona (HORITZONTAL)

ACN Barcelona.-La producció operística de la 31a edició del Festival Castell de Peralada serà una nova versió del clàssic de Giacomo Puccini 'Madama Butterfly'. El festival ha optat enguany per la coproducció de l'espectacle amb la Deutsche Opera Am Rhein de Düsseldorf-Duisburg, on s'estrena aquest mateix dissabte 4 de febrer. El director d'escena és Joan Antoni Rechi, qui ha traslladat l'òpera al Nagasaki de la Segona Guerra Mundial per emfasitzar la dimensió de "tragèdia japonesa" de l'obra que solia defensar el mateix Puccini. El repartiment vocal està encapçalat per la soprano Ermonella Jaho (Cio-Cio San), Bryan Hymel, Carlos Álvarez i Gemma Coma-Alabert. L'obra s'estrenarà a Peralada els dies 7 i 9 d'agost.

Joan Anton Rechi ha confessat que si bé admira les posades en escena clàssiques de 'Madama Butterfly', ell es veia "incapaç" de reproduir una estètica tradicional japonesa. El punt de vista que ha plasmat a la seva direcció és "menys historicista", ha senyalat aquest dimecres, i, de fet, trasllada tota la història al consulat nord-americà de Nagasaki i a dos moments històrics diferents. La primera part succeeix just abans de la Primera Guerra Mundial, amb l'encontre i boda entre Pinkerton i Cio-Cio San al consulat nord-americà de Nagasaki. La segona part es temporalment fins a la Segona Guerra Mundial, i amb una Nagasaki arrasada per la bomba atòmica llançada per l'exèrcit nord-americà. D'aquesta manera Rechi ha volgut extrapolar la "tragèdia" personal de la protagonista a la de tot el poble japonès. Segons ha manifestat, en la seva versió és més fàcil d'entendre les motivacions dels personatges i apropar-se a la idea de desolació que afecta la protagonista. "És un espectacle que t'encongeix el cor, que t'agafa i no et deixa, sobretot a la segona part". I això, ha dit el director d'escena, "és el mínim que es pot desitjar quan vas a veure una història tan impressionant com aquesta". "El dia de l'assaig general hi havia moments en què m'havia d'aguantar les llàgrimes", ha admès.El director del Festival Castell de Peralada, Oriol Aguilar, ha anunciat amb satisfacció la col·laboració amb la Deutsche Opera Am Rhein de Düsseldorf-Duisburg en la producció operística d'aquesta edició. A diferència de les dues últimes edicions, l'escenografia no s'ha confeccionat als tallers del festival a Peralada. Aguilar ha indicat que la proposta d'adaptació de Joan Anton Rechi, amb l'actualització de l'obra i els referents de les guerres mundials, els va fer entendre que era "un projecte perfecte com un festival d'estiu".