El liberal Clegg lidera el debat digital sobre les eleccions britàniques

Un debat digital amb milers de preguntes als candidats mostra avui les respostes dels tres polítics que es disputen l'opció de ser elegit primer ministre de la Gran Bretanya. Els ciutadans poden votar quina resposta els satisfà més i, ara com ara, el liberaldemòcrata Nick Clegg té molt d'avantatge.
El liberal Clegg lidera el debat digital sobre les eleccions britàniques
janquim / internet

El liberal Clegg lidera el debat digital sobre les eleccions britàniques

Un debat digital amb milers de preguntes als candidats mostra avui les respostes dels tres polítics que es disputen l'opció de ser elegit primer ministre de la Gran Bretanya. Els ciutadans poden votar quina resposta els satisfà més i, ara com ara, el liberaldemòcrata Nick Clegg té molt d'avantatge.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Les eleccions britàniques han atret l'interès perquè els micròfons han posat de nou al descobert els components més teatrals de la política, l'obligació que els candidats solen sentir d'interpretar sense gaire autenticitat.

Els debats televisius han sigut l'altre focus d'atenció a causa de dues novetats rellevants: la visibilitat d'oportunitats clares per al candidat liberal, que podria esberlar el tradicional bipartidisme d'aquest país, i el fet que és la primera campanya electoral de la Gran Bretanya que fa servir aquest format per exposar els programes polítics.

Tot i ser el primer cop que la campanya té debats a la pantalla, ja se n'han fet dos i aquest vespre tindrà lloc el tercer. Al públic britànic li ha interessat aquesta manera de contrastar entre les opcions que podrà votar el 6 de maig, però també s'ha mostrat disposat a participar de forma més activa gràcies a les eines que proporciona internet.

El debat digital d'aquesta campanya potser ha passat més desapercebut, però els tres partits han intentat ser-hi presents al mateix temps que feien un esforç per esquivar els riscos dels missatges espontanis, com explicava el 3cat24 a l'inici de la campanya.

Més de 5.000 preguntes

Més enllà d'aquestes accions d'activisme polític a internet, s'ha produït un debat organitzat que ha suscitat una participació destacada. Gràcies a un acord entre Google i Facebook, el "digital debate" ha funcionat des de l'inici de la campanya i ha permès als ciutadans enviar més de 5.300 preguntes a través dels canals oberts a la xarxa Facebook i la videoteca Youtube.

Tot seguit, els usuaris van decidir quines havien de ser les preguntes que es traslladessin al laborista Gordon Brown, el conservador David Cameron i el liberaldemòcrata Nick Clegg. Més de 180.000 vots emesos demostren un cert interès per formar part d'aquesta decisió.

Les preguntes seleccionades són sobre economia, afers estrangers, seguretat, salut i educació. Entre les que van quedar fora, el dubte que tenia un ciutadà de Northumberland: quin personatge de Pokemon prefereixen. Potser en un país amb menys rigor aquesta hauria sigut triada per votació popular com una de les qüestions essencials? Els britànics s'han estalviat dubtes sobre aquesta "metafísica Chiquilicuatre".

Votar les millors respostes

Els candidats han donat les seves respostes a les deu preguntes seleccionades amb aquests vots i això és el que des d'avui es troba a l'abast de tothom, als webs que hi dediquen Facebook i Youtube.

La tercera part del procés és la que té lloc ara mateix i molt probablement sigui la que interessi més als equips de campanya dels tres homes que es disputen les claus del número 10 de Downing Street.

Els ciutadans poden votar quina resposta troben més satisfactòria, quin candidat contesta de manera més fiable o convicent perquè les preguntes són les mateixes deu però les respostes, enregistrades en vídeo, proven les divergències dels programes electorals.

Ara com ara, l'índex d'aprovació el lidera amb contundència el liberal Clegg, que ja ha demostrat fins ara que és alguna cosa més que el tercer home.

Mobilització i plantofades

Fins al dia 3 de maig encara hi ha temps perquè els marcadors blau, vermell i groc canviïn de posició. Els resultats finals del debat digital se sabran tres dies abans de les votacions i caldrà veure fins a quin punt coincideixen, per comprendre si els seus resultats indiquen la preferència ciutadana o només la capacitat de mobilització a internet de cadascun dels partits.

Mentrestant, els uns i els altres sempre es poden entretenir amb el Slapometer (plantofadòmetre), un joc en línia que permet repartir plantofades als tres polítics i on, també, Clegg és qui guanya, perquè és el menys triat per tots els que s'han desfogat amb la política amb aquestes bufetades virtuals.

La pregunta és si ha rebut menys perquè no compta i no val la pena perdre-hi el temps o si és un altre símptoma de la preferència per aquest candidat que, si més no en el debat digital, sembla que es consolida per ocupar un lloc destacat quan se sàpiguen els resultats definitius.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS