La Dama d'Elx
La Dama d'Elx
Elx

El govern espanyol rebutja tornar, ni temporalment ni permanentment, la Dama d'Elx

RedaccióActualitzat

El govern ha descartat la cessió temporal o permanent de la Dama d'Elx a la ciutat il·licitana per "raons d'índole històriques", a banda de recordar que el bust té "la màxima protecció jurídica" en estar sota el règim de béns d'interès cultural.

Així ho assenyala una resposta escrita del govern espanyol recollida a petició del senador de Compromís Carles Mulet, el qual afirmava que la tornada del bust ibèric a Elx s'emmarcaria en "una necessària descentralització" dels béns culturals de l'Estat i, a més, permetria la creació d'un Museu d'Art Ibèric que tindria la seu a la capital del Baix Vinalopó.

En la seva resposta, l'executiu recorda que és un bé del patrimoni històric espanyol, assignat a la col·lecció estable d'un museu de titularitat estatal adscrit al Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, per la qual cosa "li és d'aplicació i obligat compliment" la normativa de museus pel que fa a procediments i compliment de funcions:

"El Museu Arqueològic Nacional, com a museu de l'Estat, compleix un paper de representació dels pobles i cultures que han traçat la història d'Espanya al llarg del temps i es configura com a senyal d'identitat del conjunt de l'arqueologia espanyola, tant en el marc nacional com en l'internacional. És en aquest àmbit on la Dama d'Elx cobra sentit com a referent de la cultura ibèrica."

Així mateix, ha reiterat que l'escultura forma part d'"un patrimoni històric comú, que el dota d'una projecció per sobre de la seva ubicació geogràfica o del seu àmbit local". Per aquesta raó, entén que el Museu Arqueològic Nacional, museu estatal, capçalera en aquesta disciplina, és "la seu idònia per garantir la responsabilitat que té encomanada".

Més de 1,8 milions de visitants

Així, ha recordat que més de 1,8 milions de visitants han pogut observar la Dama d'Elx des de la reobertura del Museu Arqueològic Nacional.

Finalment i pel que fa als béns culturals de l'Estat i la seva descentralització, el govern ha reiterat que el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport és titular dels immobles i col·leccions i responsable de la gestió exclusiva del Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí, ubicat a la ciutat de València.

D'altra banda, aquest és titular dels immobles i gran part de les col·leccions de més de 70 museus de gestió transferida, seccions, filials i annexos distribuïts pel territori nacional.

Mulet parla d'un tracte diferent amb les obres de Sixena

Mulet ha comparat aquesta situació amb la dels béns de Sixena a Catalunya i ha lamentat "un tracte diferent" del govern:

"Sense entrar en el fons de l'assumpte, la mateixa doctrina que s'aplica per justificar el retorn d'obres d'art des de Catalunya a Aragó és aplicable a l'art d'origen valencià existent en territori de la comunitat de Madrid, perquè en tots dos casos són obres venudes a tercers."

A principis d'agost, Compromís va demanar a Madrid que retornés la Dama d'Elx a la ciutat d'origen amb motiu del 120 anys del descobriment d'aquest bust ibèric, del s. V aC.

Compromís considerava que el govern espanyol i el de la Comunitat de Madrid tenien una visió centralista i egoista del patrimoni comú, i demanava que en els pressupostos generals de l'any vinent es dediqués una partida a crear una rèplica de l'escultura perquè es pogués traslladar a Elx l'original.

A finals d'agost el descobriment d'una formiga dintre de la vitrina hermètica de la Dama d'Elx va encendre de nou la discussió. L'ambient ja estava caldejat i aquest insecte va contribuir-hi encara més.

El 25 d'octubre el senat va aprovar una proposició no de llei demanant el trasllat temporal o definitiu de la peça. Però el govern central finalment ho ha descartat.

Anar al contingut