Consells dels experts per superar la inquietud per la incertesa política

El Departament de Salut posa en marxa un programa per donar atenció psicològica als afectats per les càrregues de la policia
Consells dels experts per superar la inquietud per la incertesa política

Consells dels experts per superar la inquietud per la incertesa política

El Departament de Salut posa en marxa un programa per donar atenció psicològica als afectats per les càrregues de la policia
Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

L'actual incertesa política genera moltes preguntes i, en alguns casos, també inquietud entre els ciutadans. Inquietud també per les càrregues policials de l'1 d'octubre. Els psicòlegs diuen que els sentiments d'angoixa, inquietud, o fins i tot por, són normals i que es poden superar.

Andrés Cuartero, psicòleg especialista en emergències, parla de còctel de sentiments:

"Som davant d'un còctel d'emocions i, a més a més, intenses. Perquè de la mateixa manera que hi ha ansietat, hi ha por, però també hi ha indignació, ràbia, decepció, com a resignació i un estat d'expectància".

Fins i tot, es poden arribar a tenir sentiments de culpa, com explica Magdalena Gayà Vidal, psicòloga clínica:

"Des de pensaments recurrents, podem arribar a tenir sentiments de culpa: què hauria passat si no haguéssim fet..., que potser no hauríem d'haver fet... També acostuma a donar sentiments d'inseguretat, de petitesa, de sentir-nos fràgils, desprotegits."

"Tenim un organisme molt reactiu i que està reaccionant a tots aquests esdeveniments, i sobretot el que potser més puntal reactiu té és la violència", diu Cuartero.

És típic de l'estat de xoc, de trauma, que "l'efecte del trauma ocupi tota la nostra personalitat, i que ens veiem així, però això no és la realitat", diu Gayà.

L'altre aspecte és la incertesa davant el canvi. Els psicòlegs expliquen que el canvi ens fa por, "perquè el canvi és deixar el que ja coneixem, per entrar en una cosa nova que no sabem què és".

Què es pot fer per superar els sentiments d'angoixa i de por?

Cuartero creu que parlar-ne i compartir-ho pot ajudar a superar-ho:

"Si la gent és capaç de posar paraules a totes aquestes experiències, i parlar-ho i compartir-ho, és una font de gran ajuda, sobretot per mitigar aquesta intensitat".

Una altra recomanació: agafar distància. I caminar.

"Si estic molt capficat, agafar una mica de distància de tot això, no convertir-ho en el focus permanent d'atenció de la meva vida, caminar i passejar, que és molt saludable quan la gent se sent amb molt de malestar."

Gayà aconsella continuar amb la nostra vida i amb els nostres plans:

"I és molt important poder continuar amb la nostra vida diària, amb els plans que teníem, també pensar cada un com pot ajudar els altres, què podem aportar, però continuar amb la vida normal."

I Cuartero recorda que res dura eternament:

"Crec que mentalment també ens hem de dir a nosaltres mateixos que aquesta situació d'incertesa acabarà. Res dura eternament."

Justament aquest divendres, el Departament de Salut ha anunciat que posa en marxa un programa per atendre les persones afectades psicològicament per les càrregues policials de diumenge. Salut compta amb un grup de treball per atendre qualsevol persona que encara se senti angoixada o amb trastorns psicològics.

El programa, que s'està acabant de tancar amb diversos experts, adaptarà, a la situació que es va viure durant el referèndum, els protocols ja existents.

 

TEMES:
Referèndum 1-O

VÍDEOS RELACIONATS