La professora donant la benvinguda als alumnes de l'escola d'Àlas, a l'Alt Urgell el dia 12 de setembre del 2017. Els alumnes estan a…
La professora donant la benvinguda als alumnes de l'escola d'Àlas, a l'Alt Urgell el dia 12 de setembre del 2017. Els alumnes estan asseguts a la cadira. (horitzontal)

Comença el nou curs escolar a la demarcació de Lleida amb 76.696 alumnes

ACN Lleida.-El curs escolar 2017-2018 arrenca aquest dimarts a la demarcació de Lleida amb 76.696 alumnes, uns 500 més que el curs passat. Per cicles educatius, on més disminueixen els alumnes és a l'educació infantil, amb una previsió de 364 alumnes menys que l'any passat (-2,95%), i on més augmenten és a l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) amb 726 alumnes més (+4,56%). Des dels serveis territorials d'Ensenyament a Lleida destaquen que, després d'uns d'anys, en aquest nou curs s'ha aconseguit no superar la ràtio de 25 alumnes per classe a P3 ni dels 22 en centres d'alta complexitat, tal com aconsellen el estàndards de qualitat. D'altra banda, s'augmenta la plantilla a la demarcació amb 350 docents més i s'arriba doncs fins als 5.118. La majoria dels nous mestres (216) es destinen a centres de màxima complexitat.

(En aquesta actualització s'incorpora la valoració del sindicat USTEC-STEs a Lleida sobre l'inici del nou curs escolar a la demarcació)Segons Ensenyament, aquest curs perillava la continuïtat de les escoles d'Alàs (Alt Urgell) i Lles de Cerdanya però finalment se n'ha evitat el seu tancament. Per tant, aquest curs 2017-2018 no ha hagut de tancar cap escola a la demarcació de Lleida, després que l'any passat ho fes la del Cogul (Garrigues) i es fusionessin dues a Lleida. D'altra banda, Ensenyament ha dut a terme obres de manteniment i millora. La més important, l'ampliació de l'Escola Mestre Ramon Estadella de Guissona (Segarra), a la qual s'han destinat 367.200,10 euros. En total, aquest curs escolar s'han fet o estan previstes de fer inversions per un total d'1.869.386 euros. Entre d'altres, es destinaran 200.000 euros a 39 actuacions de substitució del fibrociment, un material perjudicial per la salut. També està prevista una inversió total de 12,6 milions d'euros en obres, algunes de les quals encara no han començat però que es troben en procés de redacció o licitació, com ara l'ampliació de l'Escola Ramon Faus de Guissona o la previsió de nova construcció de l'Institut Joan Solà de Torrefarrera (Segrià), l'Escola d'Almenar (Segrià) i l'escola Pinyana de Lleida. USTEC-STEs reclama entre 500 i 600 nous docents a la demarcació de LleidaEl sindicat USTEC-STEs valora positivament l'augment de docents del nou curs escolar però considera que a la demarcació de Lleida encara en faltarien entre 500 i 600 més per tal de recuperar els nivells del departament del 2010. El portaveu del sindicat a Lleida Jaume Añé, ha atribuït aquest increment d'aquest curs a la pressió i a les mobilitzacions sindicals i "no pas a una voluntat d'Ensenyament". USTEC-STEs insisteix en reclamar que tot el professorat ja hauria de ser als centres educatius a partir de l'1 de setembre i no més enllà d'aquesta data com segueix succeint, segons el sindicat.El sindicat reclama més recursos amb vista al pressupost 2018 D'altra banda, des d'USTEC-STEs reclama a la conselleria que concreti la partida que preveu destinar aquest nou curs per a la formació continuada del professorat, després que el 31 de gener passat Ensenyament es comprometés a destinar-hi uns 3 milions d'euros a tot Catalunya. Així mateix, el sindicat reclama al departament un pressupost expansiu per al 2018 on també "se segueixi notant" aquesta aposta per la formació dels docents per tal de millorar la qualitat educativa, així com per reduir la xifra de barracons en centres educatius. Així mateix, USTEC-STEs demana recursos per tal d'implementar el decret d'escola inclusiva aprovat el curs passat. Ané ha recordat que la inversió en educació a Catalunya és "la més baixa de l'Estat"."Les direccions dels centres intervenen en el 80% de les noves contractacions"El portaveu d'USTEC-STEs a Lleida també s'ha mostrat contrari a la "contractació a dit" del professorat i ha assegurat que des les direccions dels centres intervenen en el 80% de les noves contractacions, que es fan "de manera arbitrària i discrecional" i "sense tenir en compte els mèrits, capacitats ni la transparència". Ané també ha denunciat la "penalització" que pateixen els interins que durant els mesos d'estiu es veuen afectats per temes de maternitat o d'incapacitat laboral i ha demanat a Ensenyament que "rectifiqui". Des d'USTEC-STEs també consideren "insuficient" les 2.000 places que Ensenyament preveu amb una nova convocatòria d'oposicions al conjunt de Catalunya ja que, segons Añé, no permetrien acabar amb els "altíssims" índexs d'interinitat existents, que se situen entorn del 35% a Catalunya i del 20 a la demarcació de Lleida. Per això, des del sindicat reclamen al departament un pla a tres anys vista que permeti acabar amb la taxa d'interinatge. El sindicat també ha criticat que els canvis introduïts "a quatre dies de l'inici del curs" pel Consell Interuniversitari de Catalunya perquè en les proves d'accés a la universitat l'assignatura de Filosofia passi a ser avaluada dins la fase específica i no en la comuna. Aposta per revertir la segregació escolarUSTEC-STEs també reclama mesures per revertir la segregació escolar que es dona als centres educatius, i en el cas de la demarcació de Lleida molt especialment a Lleida ciutat. Tot i això, Añé ha valorat positivament la creació d'una comissió en el marc del Consell Escolar Municipal de Lleida per avançar en aquest sentit. Altrament, USTEC-STEs també demana que el personal de les escoles que participen del programa pilot de l'escola rural, que integra en un mateix centre la llar d'infants i l'escola en municipis petits, depengui únicament del Departament d'Ensenyament.Rebuig al protocol perquè els docents pugui detectar possibles casos de radicalització jihadista en alumnes Finalment, el sindicat també ha expressat la seva oposició al protocol perquè els docents puguin detectar possibles casos de radicalització vinculada al jihadisme entre els alumnes de les escoles i instituts catalans. Segons Añé, aquest protocol d'Ensenyament "pot assenyalar i estigmatitzar la comunitat musulmana". "La feina de mestres i professors no és la de fer de policia sinó la de transmetre valors", ha sentenciat. Així mateix, des d'USTEC-STEs segueixen mostrant el seu rebuig a la presencia de l'Exèrcit i de la banca en l'ensenyament.

Anar al contingut