Catalunya

Els peatges de les autopistes catalanes s'apugen un 4,91%

Amb el nou any, els peatges de les autopistes que depenen de la Generalitat s'apugen una mitjana del 4,9%. El conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, reconeix que es tracta d'un augment superior a la mitjana espanyola i ho justifica perquè l'executiu català ha de retornar deutes contrets durant el govern de CiU. Amb les noves tarifes, la mitjana de peatges del conjunt de l'Estat s'incrementa un 3,3% per la repercussió de l'IPC. Però segons el conseller Nadal, Catalunya també hi ha de repercutir una part d'IVA que durant el govern de CiU es considerava que no s'havia de pagar.

Actualitzat
Amb el nou any, els peatges de les autopistes de les quals la Generalitat és titular s'apugen una mitjana del 4,9%, segons ha anunciat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. Els contractes de concessió entre la Generalitat i les empreses concessionàries de les autopistes preveuen una actualització anual del peatge que paguen els usuaris d'aquestes vies. Per primera vegada, s'ha tingut en compte el factor corrector del trànsit mitjà diari de cada via de peatge i, per tant, com més vehicles passin per una autopista menys s'incrementarà l'actualització anual dels peatges, segons ha indicat Nadal. Per calcular l'augment de tarifes de peatges per a l'any 2006, s'ha tingut en compte, a més, la repercussió del 95% de l'IPC, que aquest any se situa en el 3,5%, els increments d'IPC que es van ajornar al desembre de l'any 2003 i la pujada pendent de repercussió de l'augment de l'IVA del 7 al 16%. Aquests increments pendents d'aplicar es repercutiran sobre els usuaris de forma lineal fins a l'any 2013. A més, la Generalitat també ha aprovat una sèrie de bonificacions per a residents i usuaris habituals en alguns trams de la seva xarxa viària. Durant la roda de premsa de presentació de la futura línia orbital ferroviària, Nadal ha assenyalat que Catalunya no està satisfeta amb els peatges de la comunitat i ha tornat a reclamar la constitució d'un fons de peatges i la definició per part del govern d'una política d'homogeneïtzació dels peatges que signifiqui que Catalunya no sigui discriminada. A més, ha reclamat amb "urgència" que es tanqui l'acord per a l'ampliació de l'autopista AP-7 per Girona i Tarragona i ha dit que quan aquest acord estigui vigent es podrà concertar, entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i les concessionàries, una política de "determinades gratuïtats" de recorregut a l'àrea metropolitana. Crítiques de CiU El diputat de CiU al Parlament, Josep Rull, ha considerat "una presa de pèl" l'augment dels peatges i ha dit que des de l'arribada del tripartit al govern català els peatges s'han apujat un 14%. Rull ha lamentat que durant els últims dos anys no s'ha rebaixat ni rescatat cap peatge a Catalunya ni s'ha suprimit cap barrera i, en canvi, els peatges pugen molt per sobre l'IPC i més que els de titularitat estatal. Segons Rull, els ciutadans catalans estan "doblement discriminats", perquè tenen més autopistes de peatge que cap altre territori de l'Estat i perquè la Generalitat fa pagar els peatges més cars i els incrementa més. El diputat nacionalista considera "inadmissible" que l'executiu català intenti atribuir l'augment dels peatges a CiU i ha destacat que tant el Pacte del Tinell com les conclusions del grup de Peatges deien que l'IVA pendent no hauria de repercutir en els usuaris.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut