ANÀLISI

MWC: El congrés del món que es mou!

Recorregut per la història d'un congrés que continua creixent i evolucionant

Actualitzat

Visito el Congrés de Mòbils des de la primera edició, quan tenia un nom encara més impronunciable amb un 3GSM al capdavant. GSM és el nom de l'empresa organitzadora, que representa els interessos d'uns 800 operadors mòbils de tot el món. Aquest any al congrés hi ha zona de drons, zona d'experiències, zona d'innovació, zona de realitat virtual i realitat augmentada, zona de l'internet de les coses, zona d'emprenedoria, zona d'adolescents… Això fa pensar que internet ja no és només al mòbil. El trobem a tot arreu. És el Congrés Mundial del Món Mòbil, congrés mundial de tot el que és digital o congrés mundial de la nostra vida diària.

Però com hem arribat fins aquí? De cada any en guardo un record o altre. Del 2006 recordo les notes a la mà del president de Microsoft, Steve Ballmer. Aquell any, l'aleshores president de la Generalitat, Pasqual Maragall, va aprofitar el certamen per presentar el seu blog de reflexions (Catalunya va tenir una fase molt de blogs). A la presentació va dir: "Em fa la sensació que hi ha un dèficit d'explicació i d'escoltar perquè estem molt pautats en l'actual sistema d'informació." Atenció a una paraula que ja no es fa servir gaire: "informació".

2007. El conseller Puigcercós firmava amb les operadores Movistar, Orange, Vodafone i Yoigo un conveni per posar el català en els seus aparells en un termini màxim d'un any. També aquell any el ministre d'Indústria, Joan Clos, anunciava en el congrés que es preparava una nova llei per a la televisió al mòbil.

El 2008 deixa de dir-se 3GSM i passa a dir-se MWC. D'aquell any recordo les paraules de la comissària europea de la Societat de la Informació, Viviane Reding, que amenaçava les operadores d'intervenir-hi l'1 de juliol si no abaixaven els preus del "roaming", i en ple 2017 la qüestió no està resolta encara!

Del 2011 me n'ha quedat un record lúdic. La meva baixada pel tobogan d'Android, una gamificació d'estand en tota regla. Els de Google es van posar al cap que sortíssim d'aquell congrés amb pins i tota mena d'articles amb el ninotet verd, que, per cert, ara està molt amagat.

 

Del 2015 recordo la conversa amb el director del Mobile World Capital, Aleix Valls, que marcava com a tendències: el mòbil com a identificador personal, la salut al mòbil, economia col·laborativa, gamificació, l'internet de les coses com una gran oportunitat de negoci, productes financers pensats per al mòbil, l'estratègia de comunicació dins del mercat competitiu de les aplicacions… Com ara.

Del 2006 al 2016 han estat deu anys de canvis tecnològics, però hi ha hagut coses que s'han anat repetint: un cert col·lapse, les cues, la importància asiàtica, les coreografies femenines amb un públic molt masculinitzat, l'anglès com a idioma oficial, els interessos comercials per damunt de tot i tres qüestions sense resoldre: la durada de les bateries, el "roaming" i la cobertura mòbil al cent per cent del territori.

El lema d'aquest 2017 és "The next element". Entenem que el mòbil ja és una part elemental de nosaltres. Ja és un aparell bàsic i el que importa és el que hi ha dins. La zona més interessant d'aquest any és el saló Yomo, un saló que combina ciència i tecnologia per a adolescents. És un públic poc interessant per als organitzadors perquè no poden tancar encara acords, però seran els líders de la indústria tecnològica els pròxims anys.

Hi som. Visitem el congrés amb ganes de veure canvis en la societat. Volem saber cap a on va aquest món canviant i volem ratificar que aquest entorn tecnològic ens fa cada vegada més humans. CatRàdio es mou, com també ho fa aquest món canviant. Ara ens falta incidir perquè es moguin també certs convencionalismes que trobem cada any al congrés.

Anar al contingut