Una aula s'ha de ventilar 5 vegades cada hora per reduir el risc de contagi de Covid
Experts del CSIC recomanen avançar en sistemes de ventilació o purificació de l'aire que es combinin amb l'obertura de finestres, més difícil en ple hivern
Una aula s'ha de ventilar 5 vegades cada hora per reduir el risc de contagi de Covid

Una aula s'ha de ventilar 5 vegades cada hora per reduir el risc de contagi de Covid

Experts del CSIC recomanen avançar en sistemes de ventilació o purificació de l'aire que es combinin amb l'obertura de finestres, més difícil en ple hivern

Redacció Actualitzat
TEMA:
Coronavirus
Les aules s'han de ventilar 6 vegades cada hora per reduir el risc de contagi per Covid
En cas que la ventilació natural no sigui suficient, la guia del CSIC proposa fer servir equips extractors o impulsors individuals (EFE/Miguel Barreto)

Varia segons la mida de la classe, el nombre d'alumnes i la seva edat, o la incidència de la Covid a la zona, però els experts han arribat a un consens sobre com i amb quina freqüència s'han de ventilar les aules.

Per reduir el risc de contagi per Covid en una aula de 100 metres quadrats amb 25 estudiants d'entre 5 i 8 anys, és necessari obrir les finestres una mitjana d'entre cinc i sis vegades cada hora. Això permet renovar 14 litres d'aire per persona i segon.

Aquestes són algunes de les pautes d'una guia que ha publicat aquest dimecres el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i l'Associació Mesura, que inclou consells per impedir la propagació del virus a les escoles i que dona eines per determinar si les condicions de ventilació són les adequades. La guia segueix les recomanacions de les pautes marcades per la Universitat de Harvard en la reobertura de les escoles.

Ventilar l'interior permet substituir l'aire interior "potencialment contaminat" amb aire net de l'exterior, segons els experts, i eliminar així partícules en suspensió que poden contenir el virus. Les partícules, també anomenades aerosols, són expulsats en parlar, riure, tossir o cridar, i la seva acumulació a l'aire pot provocar contagis.

Els autors de la guia, liderats pels científics María Cruz Minguillón i Xavier Querol, de l'IDAEA-CSIC, insisteixen que les activitats a l'aire lliure són sempre les més segures, però, en cas que s'hagin de fer a l'interior, aconsellen mantenir una ventilació creuada, amb portes i finestres obertes simultàniament en costats oposats.

Per reduir aquesta concentració, hi ha diferents opcions, segons els experts:

  • Disminuir el nombre de nens a classe
  • Estar en silenci o parlar baix, ja que cridar eleva l'emissió de partícules, i per tant, el contagi
  • Utilitzar la mascareta ben ajustada
  • Rebaixar el temps a classe
  • Mantenir la distància interpersonal
  • Ventilar i purificar l'aire per eliminar l'acumulació de partícules


Ventilació natural i extractors

En cas que la ventilació natural no sigui suficient, la guia proposa fer servir equips extractors o impulsors individuals.

En cas de disposar de sistemes centralitzats de ventilació, la taxa d'aire exterior s'ha d'incrementar i la recirculació s'ha de reduir, i si no es pot recórrer a cap mesura de ventilació, cal purificar l'aire amb equips proveïts de filtres HEPA, detallen.

Una solució pot ser la combinació de les dues opcions, la ventilació natural i la purificació.

Amb el fred de l'hivern, la guia detalla que s'haurà d'escollir entre la reducció de riscos sanitaris o el confort tèrmic. Tenir roba d'abric còmoda permetrà "no abusar" de la calefacció, en cas que s'opti per obrir les finestres. Aquesta opció pot no ser viable si el temps és advers, i per això recomanen avançar en altres solucions com la ventilació forçada o la purificació de l'aire abans que arribin condicions meteorològiques severes.

Una aula de l'escola de Salardú, a la Vall d'Aran (ACN/Marta Lluvich)


Avaluació del mètode segons el CO2

La guia descriu dos mètodes basats en mesures de diòxid de carboni (CO2) que tenen com a finalitat determinar quantitativament la ventilació d'una classe.

Es mesura l'aula i el volum de metres cúbics, la concentració de CO2 durant almenys un minut, diferenciant la quantitat de diòxid que es genera segons si són estudiants de primària, adolescents, o adults com els professors, i si estan asseguts.

Mitjançant uns càlculs, disponibles en una plantilla d'Excel adjuntada a la guia, es determina si la ventilació és l'adequada.

Contaminació o soroll

Pel que fa a la contaminació atmosfèrica i acústica, també apunten que s'ha d'arribar a un compromís entre el risc sanitari per la Covid i el malestar o exposició a la contaminació.

És preferible reduir el soroll dels passadissos que tancar finestres. I en el cas de la pol·lució, asseguren que la renovació natural de l'aire redueix les concentracions de CO2 a l'interior, cosa que afavoreix l'atenció i el rendiment escolar, ja que l'exposició a alts nivells de diòxid de carboni dificulta la concentració.

ARXIVAT A:
Coronavirus Educació

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut