El nou Cupra de Seat totalment elèctric, al Saló de l'Automòbil (EFE)
Barcelona

Torna el Saló de l'Automòbil amb domini total del cotxe elèctric

Des d'esportius d'última generació a cotxes utilitaris, però totes les novetats tenen una cosa en comú: són vehicles elèctrics

El Saló de l'Automòbil ha obert per primera vegada des d'abans de la pandèmia, després d'ajornar-se dos cops. Un dels primers salons oberts al gran públic, a partir d'aquest cap de setmana, fins al 10 d'octubre.

Aquest 2021, el saló reuneix 23 marques, la meitat de les 45 de l'any 2019. Com ja va passar en el recent saló de l'automòbil de Munic, el protagonisme és per als cotxes elèctrics, que han monopolitzat les presentacions de nous models.

Tothom parla de la nova tendència, però aquests cotxes encara tenen molt camí per recórrer. A Espanya i Itàlia, per exemple, els elèctrics purs no arriben ni al 5% de quota de mercat. Molt per sota de països com França i Alemanya, que superen el 10%.

El saló ha servir per presentar en una fira estatal el nou Cupra Born, 100% elèctric, que ja es fabrica a Alemanya i es vendrà al novembre.


Els fabricants volen ajudes més ràpides

El sector reclama accelerar les ajudes públiques i l'arribada de fons europeus per reconvertir la indústria.

El president de l'Associació de Fabricants, José Vicente de los Mozos, demana que es publiqui quan més aviat millor la normativa del PERTE, el programa de fons europeus que ha de servir per finançar part d'aquesta reconversió.

Per exemple, la fàbrica de bateries que proveirà la planta de Seat a Martorell, que vol fabricar mig milió de cotxes elèctrics anuals a partir del 2025. "Encara no coneixem els detalls, i el temps està passant", ha dit de los Mozos.

Hi ha 23 marques presents al saló, el primer després de la pandèmia (EFE)

El coll d'ampolla dels xips

A curt termini, la indústria de l'automòbil té un altre maldecap: la falta de semiconductors.

El boom de la demanda d'aparells electrònics durant la pandèmia, i els problemes d'alguns fabricants de xips, ha provocat un gran coll d'ampolla; molta demanda, i molt poca oferta.

Això ho estan notant els fabricants de cotxes, que s'han quedat sense un subministrament clau. En molts casos, ja estan reduint o adaptant la producció a través d'expedients temporals d'ocupació, els anomenats ERTO. Les marques presents al saló admeten preocupació.

Alberto Copado, director comercial BMW Espanya: "Hi ha terminis d'entrega més llargs en alguns models, però en els pròxims mesos veurem com es va resolent".

Juan López Frade, president Suzuki Motor Ibérica: "Aquest setembre ja hem començat a notar la falta de producte".

Ignasi Thió, gerent DFSK Catalunya: "Les marques xineses no tenim aquests problemes, perquè són els fabricants d'aquests xips. Però sí tenim problemes de transport de mercaderies de la Xina cap aquí, un problema global."

 

Amb la presència de Felip VI

Felip VI ha inaugurat el Saló de l'Automòbil acompanyat pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez.

En l'acte, no hi era el president de la Generalitat, al debat del Parlament, i la representació del govern ha anat a càrrec del conseller d'Empresa, Roger Torrent.

Pedro Sánchez i Felip VI han inaugurat la fira aquest dijous (EFE)

Al migdia hi ha hagut una concentració a la plaça d'Espanya en contra de la presència del rei.

Els manifestants han mostrat el seu malestar per una visita que han qualificat d'insult en la vigília del quart aniversari de l'1 d'octubre. Han tallat durant una estona el trànsit, hi ha hagut crema de banderes espanyoles i s'han cantat consignes independentistes i contra la monarquia.

Protesta a plaça Espanya contra la presència de Felip VI a Barcelona (EFE)
Els manifestants s'han concentrat a les portes del Saló de l'Automòbil, aquest dijous al midgia (EFE)
ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut