Cotxes de combustió
L'e-fuel necessita extreure CO₂ de l'atmosfera per fabricar-se

Què és el combustible sintètic, que pot allargar la vida dels cotxes de gasolina i dièsel

L'e-fuel ha obert el camí perquè la Unió Europea hagi acceptat permetre continuar fabricant automòbils que emetin CO₂ més enllà del 2035, per la pressió d'Alemanya

Sílvia MateuActualitzat

Els cotxes de gasolina i dièsel ja tenen data de caducitat: el 2035La Unió Europea i Alemanya han arribat a un acord que ha permès aixecar el veto dels alemanys. Com? Acceptant el que volien: queden fora de la prohibició els cotxes i furgonetes si funcionen amb combustibles sintètics.

Hi ha molts aspectes a saber d'aquest combustible i el paper que pot tenir en el futur. Ho hem intentat aclarir a continuació.


Què és el combustible sintètic?

Els e-fuels o carburants sintètics o verds s'obtenen de forma artificial. El procés de producció no té res a veure amb el que fan servir les refineries per aconseguir combustible a partir del petroli.

Es fa a partir de l'hidrogen que es treu de l'aigua amb hidròlisi. L'electricitat necessària en el procés és de fonts renovables.

Però, a més, l'e-fuel necessita extreure CO₂ de l'atmosfera per fabricar-se i aquest és un aspecte clau. Després, els combustibles alliberen CO₂ a l'aire quan s'utilitzen en un motor i la idea és que una cosa es compensi amb l'altra i, per tant, siguin combustibles neutres en CO₂.

 

Qui hi ha darrere l'e-fuel?

Els e-combustibles encara no es produeixen a escala. La primera planta comercial del món es va obrir a Xile el 2021 amb el suport de Porsche i amb l'objectiu de produir-ne 550 milions de litres anuals. Norsk e-Fuel també preveu començar a fer-ne l'any que ve a Noruega, adreçat a l'aviació.

Ara mateix, els principals fabricants d'automòbils aposten pels vehicles elèctrics amb bateria com a via principal per reduir les emissions de CO₂. Però el pes de les bateries és un inconvenient per a fabricants com Porsche, que defensa l'alternativa dels combustibles sintètics.

Hi ha qui creu que s'haurien de reservar per a l'aviació i el transport marítim, sectors difícils de descarbonitzar i que ho tenen molt més complicat que els turismes per funcionar amb bateries elèctriques.

Les empreses energètiques veuen bé la sortida que ofereix l'e-fuel. Repsol assegura que "aposta per un model circular" i a finals del 2024 començarà a funcionar una planta de producció al port de Bilbao, en col·laboració amb Petronor i Saudí Aramco.
 

Quin preu pot tenir?

Com sempre, la producció a gran escala fa abaixar els preus i, de moment, no és el cas. 

El grup Transport & Environment, per a la Mobilitat Verda, ha calculat que un consumidor alemany hauria de pagar més de 200 euros per omplir el dipòsit el 2030. Segons un informe recent, el litre de combustible sintètic podria costar uns 2,80 euros, un 50% més car que la gasolina normal, a causa del procés de producció "complex i amb molta energia" consumida.


Es pot fer servir en un cotxe actual?

Els combustibles sintètics es poden utilitzar en els vehicles de combustió i transportar-se a través de les xarxes logístiques de combustibles fòssils existents, cosa que valoren els fabricants de components de vehicles ICE (Internal Combustion Engine) i les empreses que transporten gasolina i dièsel.

Els partidaris argumenten que és una via per reduir les emissions de CO₂ de la flota de turismes que hi ha sense necessitat de substituir tots els vehicles per un d'elèctric.

En qualsevol cas, s'hauria de trobar el sistema perquè només funcionin amb e-fuel. Si la Unió Europea acaba acceptant el que vol Alemanya hi ha la idea d'impedir que el cotxe es pugui engegar si utilitza combustibles no neutres en carboni.
La majoria de fabricants aposten pel cotxe elèctric (ACN/Estefania Escolà)

Quins efectes tenen per a la salut?

Des dels sectors ecologistes, recorden que els cotxes alimentats amb combustibles sintètics encara contaminen i perjudiquen la salut de les persones, sobretot emeten NO2 tòxic i partícules cancerígenes.

A més, els crítics també destaquen que la fabricació d'aquests combustibles consumeix molta energia. Segons la revista Nature Climate, l'electricitat que es necessita per produir-ne és cinc vegades superior a la que cal per fer funcionar un vehicle elèctric amb bateria.

 

Es frenarà la venda de cotxes elèctrics?

Transport & Environment també considera que, si aquest tipus de combustibles tiren endavant, un efecte negatiu afegit és que s'ajornaran les compres de vehicles elèctrics. Calculen que es vendrien 46 milions de cotxes nous fins al 2050 que no serien elèctrics. 

Com a referència, aquests 46 milions de cotxes nous convencionals i híbrids que funcionarien amb e-fuel, emetrien 160.000 tones de NOx, una xifra superior a les emissions del parc automobilístic d'Itàlia el 2019.

El sector de l'automoció veu bé totes les opcions per continuar-ne produint.

 

ARXIVAT A:
ContaminacióUnió EuropeaAutomoció
Anar al contingut