Proposen al PSG d'anar en tren en comptes d'avió i l'entrenador i Mbappé se'n burlen

El debat a França sobre els viatges dels ultrarics en avió privat agafa volada

Josep Maria Camps ColletActualitzat

Els esforços del govern de França perquè els ciutadans gastin menys energia estan tenint conseqüències curioses, tot i que lògiques i esperables.

Una de força cridanera és la polèmica que ha esclatat aquest cap de setmana amb els viatges en avió de la plantilla del principal equip de futbol del país, el PSG.

Aquest dissabte l'equip va anar a Nantes a jugar un partit de Lliga, i el perfil PSG Community --que segueix l'actualitat del club-- va penjar un vídeo sobre el "bon ambient" que hi havia a l'avió.


"París és a menys de 2 hores de Nantes en TGV"

L'endemà, el director dels trens d'alta velocitat francesos, Alain Krakovitch, va fer-se'n ressò i va proposar a l'equip que, per a desplaçaments tan curts, facin servir el tren en comptes de l'avió privat:

"París és a menys de 2 hores de Nantes en tren d'alta velocitat; renovo un cop més la nostra proposta d'oferir un TGV adaptat a les vostres necessitats específiques i d'acord amb els nostres interessos comuns: seguretat, rapidesa, serveis i mobilitat ecològica."

Del text del tuit es dedueix que Krakovitch ha fet aquesta proposta al PSG anteriorment en més d'una ocasió, i també que el club ha rebutjat tenir-la en consideració.


"Amb un carro de vela"

Que ni tan sols s'han plantejat fer-ho ho ha evidenciat molt clarament aquest dilluns l'entrenador del primer equip, Christophe Galtier, quan li han fet una pregunta sobre aquesta qüestió en una roda de premsa.

La reacció de Galtier i, sobretot la del jugador Kylian Mbappé, al seu costat, és molt eloqüent, i la resposta de l'entrenador a la pregunta rebla el clau per si havia quedat algun dubte:

"Perdoneu... no esperava una pregunta com aquesta... Per ser honest amb vostè, aquest matí he parlat amb l'empresa que organitza els nostres viatges per veure si podem fer els desplaçaments amb un carro de vela."

Després de la resposta de Galtier, el periodista li pregunta a Mbappé què pensa sobre volar en jet privat, i el jugador respon que "no en pensa res", i tots dos s'aixequen i se'n van.

 

"Patètics i tristos"

Les reaccions de responsables polítics als riures i a la befa han estat força ràpids: l'alcalde de Marsella, Benoît Payan, ha qualificat poc després a entrenador i jugador de "patètics i tristos":

"El vostre menyspreu és una escopinada a la cara, sou patètics i tristos, també és el planeta dels vostres fills el que s'està cremant."

També la ministra d'Esports francesa, Amélie Oudéa-castéra, s'ha adreçat directament a l'entrenador per demanar-li que sigui "més pertinent i responsable":

"Senyor Galtier, ens ha acostumat a respostes més pertinents i responsables, en parlem?"

I la ministra francesa de Transició Energètica, Agnès Pannier-Runacher, aquest dimarts ha lamentat la poca sensibilitat ambiental de tots dos:

"Crec que la reacció de Christophe Galtier i de Kylian Mbappé mostra com de lluny són dels problemes relacionats amb l'escalfament del planeta."

Bromes sobre la broma

Però ha estat sobretot a les xarxes socials on la broma de Galtier ha tingut ressò: ell i Mbappé han aparegut a bord de carros de vela, aquests vehicles esportius que s'acostumen a fer servir amb ànim purament recreatiu en platges o antics llacs:

Alguns usuaris han aprofitat per fer un repàs a la història d'aquests vehicles:

I fins i tot un diari com Libération ha posat la seva versió de la broma a la portada:

A banda de la broma, aquest diari ha aprofitat per fer una comparativa de les emissions de CO2 que s'emeten en els desplaçaments del PSG per França amb diferents tipus de transport.

La conclusió és que, tret d'uns quants estadis, es triga pràcticament el mateix en tren que en avió, i en canvi s'emet centenars de vegades menys CO2:

L'entrenador es disculpa

Aquest dimarts a la nit, quan la polèmica ja ha agafat molta volada, i després que l'equip guanyés a París el primer partit de la Champions contra la Juventus, Galtier s'ha disculpat públicament.

L'entrenador ha assegurat que han fet desplaçaments en autobús de més de 2 hores per jugar partits a llocs com Lille, i ha afegit que té jugadors "que tenen molta cura amb el clima":

"Creu-me que em preocupen els problemes del clima, del nostre planeta, sé la responsabilitat que tenim, no estem en una bombolla, som molt lúcids, simplement és una broma que arriba en el moment equivocat, que és de mal gust i ho lamento."

Mbappé, però, ha refusat fer cap comentari, ni directament ni a través del seu entorn, tot i que mitjans com l'agència France Press ho han intentat.

D'altra banda fonts del PSG han assegurat a l'agència Reuters que han negociat durant mig any fer servir el tren en els desplaçaments, però que no s'han posat d'acord.

Segons aquestes fonts, el motiu és que l'operador ferroviari s'ha negat a organitzar trens nocturns per tornar a París i evitar que l'equip hagi de dormir a la ciutat de destí.


L'avió de Messi

És un episodi més en un debat que és força viu a França, alimentat per entitats com Attac, que estan fent una campanya reclamant que es limitin els vols en avió dels "ultrarics que destrueixen el planeta".

Un dels objectius d'aquesta campanya és un altre jugador del mateix PSG, Leo Messi, al qual acusen de fer un ús molt intensiu del seu avió privat:

"Entre juny i agost Messi ha fet 52 vols amb el seu avió; això són 1.502 tones de CO2, tant com un francès en 150 anys. Però la ministra de Transició Energètica, Angès Pannier-Runacher, diu que és "pixar fora de test" plantejar-se restringir aquests vols, i que tot va bé."

 

 

 

ARXIVAT A:
EnergiaCrisi climàtica
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut