El cartell és obra del pintor sevillà Salustiano García per encàrrec del Consell de Germandats i Confraries
El cartell és obra del pintor sevillà Salustiano García per encàrrec del Consell de Germandats i Confraries

Polèmica pel cartell de la Setmana Santa de Sevilla, amb un Jesucrist "jove i bell"

S'obre una campanya de recollida de firmes per retirar-lo i les xarxes s'inunden de mems a favor i en contra

RedaccióActualitzat

A Sevilla, el cartell de la Setmana Santa 2024 ha aixecat polseguera. Sobre un fons vermell hi ha representada la figura d'un crist crucificat, sense la creu, però amb marques dels claus a les mans i amb la ferida de la llança de Longí al pit. Una figura despullada que només té una tela agafada amb un cordill per tapar-li el sexe.

El cartell, obra del pintor sevillà Salustiano García per encàrrec del Consell de Germandats i Confraries, que organitza la Setmana Santa sevillana, es va presentar aquest dissabte. I només han calgut poques hores perquè l'obra ja tingui detractors i defensors.

L'Institut de Política Social (IPSE), una entitat que es presenta com a promotora de la família, del dret a la vida, la defensa de la maternitat, la llibertat religiosa i la defensa de la unitat d'Espanya, ha exigit al Consell de Germandats i Confraries de Sevilla la "retirada ipso facto" del cartell. Consideren que mostra un Jesucrist "pràcticament afeminat" i pensen que el cartell "podria considerar-se delicte d'odi i atemptat greu contra els sentiments religiosos":

L'alcalde de la ciutat, de la seva banda, ha sortit en defensa del cartell. José Luis Sanz, del PP, ha manifestat que li agradava:

"És diferent, valent i arriscat. La polèmica és artificial".

D'altra banda, un particular ha obert una campanya a Change.org amb l'objectiu que es retiri el cartell de Salustiano, i ja ha aplegat 6.000 firmes. En la petició al·leguen que la representació gràfica "no representa de cap manera la fe, els valors cristians i el fervor religiós de la ciutat".

L'autor no volia fer una obra revolucionària

L'autor del cartell ha hagut de sortir a defensar l'obra aquest diumenge. Salustiano García ha explicat que volia mostrar "un Crist jove, bell, sense gairebé marques de la seva tortura", un Crist ressuscitat. I va buscar un model que l'ajudés a mostrar "tota la bondat, la majestuositat i la pau que hi ha després de la mort":

"No és un Crist revolucionari, jo no el volia fer així, volia un quadre amable i respectuós amb l'entitat que me l'ha encarregat".

Ha explicat que la figura del Jesucrist està basat en la del seu germà gran, que va morir jove, i que el seu propi fill li ha fet de model.

Les crítiques, ha dit el pintor, "són fruit de la incultura, de no saber res, de no haver trepitjat cap museu i, fins i tot, cap església" perquè assegura que tots els elements que apareixen en el cartell són propis de la iconografia catòlica. En concret, argumenta, la tela que cobreix el seu Crist és una còpia de la del Crist del Cachorro, una de les imatges sagrades més populars a Sevilla.

El pintor Salustiano Garcia i el seu fill Horacio, que va fer de model del Jesucrist del cartell de la Setmana Santa de Sevilla
El pintor Salustiano García i el seu fill Horacio, que va fer de model del Jesucrist del cartell de la Setmana Santa de Sevilla (EFE/ David Arjona)

Un cartell carn de mems

La ràpida difusió del cartell de la Setmana Santa sevillana a les xarxes ha contribuït a la polèmica. A X (Twitter) s'han publicat enginyoses comparatives del Jesucrist amb altres figures populars. Aquí en mostrem una selecció:

 

 

 

 

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials ArtReligió
Anar al contingut