imatge d'un treballador de call center
L'OCU alerta que 9 de cada 10 persones segueixen rebent trucades comercials no desitjades (Canva)

Per què seguim rebent trucades spam, si la llei ho prohibeix?

Les principals organitzacions de consumidors denuncien una ofensiva per part de les empreses "que se salten la normativa" que prohibeix ofertes comercials no consentides

Enllaç a altres textos de l'autor Cèlia Forment i Bori

Cèlia Forment i Bori

Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio

@celiaforment
Actualitzat

Les organitzacions de consumidors Facua i OCU denuncien que la llei que prohibeix des del juny les trucades a particulars sense consentiment, la Llei de Telecomunicacions, no s'està complint. Facua lamenta que la nova normativa no ha servit per acabar amb l'spam telefònic, i assegura que hi ha una ofensiva per part d'aquestes empreses, que "se salten la llei".

Miguel Àngel Serrano, vicepresident de Facua, assegura que "no són pocs els consumidors que venen a nosaltres perquè no paren de molestar-los amb trucades comercials."

"S'estan saltant la normativa. Perquè és impossible que l'usuari hagi donat consentiment a tantíssimes trucades comercials de tantíssimes empreses i establiments. Treuen lucre econòmic a base de vulnerar la normativa."

L'Organització de Consumidors i Usuaris ja va detectar a finals d'any que 9 de cada 10 persones segueixen rebent trucades indesitjades, i el 50% ho quantificaven entre 1 i 5 trucades al mes.

Alguns usuaris ja en comencen a estar tips i es queixen que, en alguns casos, la quantitat de trucades és exagerada, com manifestava fa dues setmanes una tuitaire:


La compravenda de dades entre empreses, una via per saltar-se la llei

Un dels motius que explicarien que seguim rebent ofertes telefòniques sense consentiment, segons l'OCU, és que sovint les empreses acaben traspassant-se les dades entre elles. Esther Lorente, delegada de l'organització a Catalunya, explica com funciona la compravenda de dades personals.

"Es venen les dades entre ells. A vegades, les mateixes comercialitzadores o grans empreses de telefonia deriven els seus serveis a d'altres empreses de telemàrqueting que tenen subcontractades. Els traspassen les dades i aquí ja es perd el control."

La normativa permet la cessió de dades de clients entre companyies quan l'usuari no s'hi oposa expressament. El cas és que per al consumidor és difícil, per no dir impossible, saber l'abast d'aquests acords i si la trucada és denunciable davant de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).

Les organitzacions de consumidors denuncien la compra-venda de dades personals entre empreses de telemàrqueting (Europa Press)
Les organitzacions de consumidors denuncien la compravenda de dades personals entre empreses de telemàrqueting (Europa Press)

Per aquest motiu, des de l'OCU reclamen més control per part de l'AEPD i que s'auditin les principals empreses que tenen les nostres dades telefòniques per saber a qui les poden acabar cedint.

L'Autoritat Catalana de Protecció de Dades confirma aquesta realitat i recorda que la llei estipula que només podem rebre aquestes trucades si hem donat prèviament el consentiment, hem tingut alguna relació contractual amb l'empresa els últims 12 mesos o tenim un interès legítim per contactar-hi.

Convé no abaixar la guàrdia amb la lletra petita

Malgrat tot, també és possible que, sense voler-ho, siguem nosaltres qui acabem donant consentiment a aquestes trucades. Des de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades alerten que a vegades no som conscients que en les nostres sol·licituds d'informació a pàgines web, a l'hora d'emplenar butlletes o en generar un contracte, podem acabar acceptant d'alguna manera rebre informació comercial.

Xavier Urios, cap de l'assessoria jurídica, recomana ser molt curosos quan naveguem per internet i recorda alguns drets dels consumidors per evitar l'spam:

"Quan rebem una trucada comercial, podem manifestar la nostra oposició a rebre'n més en un futur. I l'empresa està obligada a prendre'n nota. A més, no hem d'oblidar que les empreses estan obligades a gravar aquestes converses."

Finalment, també apunta la possibilitat de denunciar aquesta pràctica davant l'autoritat competent, en aquest cas en matèria de protecció de dades, l'AEPD, la qual "pot imposar les corresponents sancions".

Les empreses que més truquen: les energètiques i de telecomunicacions

El top cinc d'empreses que truquen per fer ofertes comercials, segons una enquesta interna als usuaris de l'OCU, són del sector de les telecomunicacions i l'energia. Són Vodafone, Iberdrola, Jazztel, Orange i  Endesa.

Des de Som Connexió, admeten que han rebut queixes per part dels seus socis i usuaris per un augment de trucades comercials, malgrat l'entrada en vigor de la nova llei.

Una solució, segons Carlos Ángel, responsable de Comunicació de Som Connexió, és la llista Robinson, on podem deixar constància que no volem rebre publicitat: "En el cas de rebre trucades comercials, cal comentar que formem part d'aquesta llista. I a la vegada, també ens permet revocar acceptacions de consentiment que haguem fet anteriorment."

Des de la cooperativa, també han llançat el projecte Membrana de Dades, una prova pilot on els usuaris es poden apuntar a un llistat d'exclusió de spam. Així, envien la llista a les principals empreses de telemàrqueting per revocar els consentiments vigents. En el cas que les empreses persisteixin, s'interposen denúncies col·lectives.

 

 

Anar al contingut