La tradició racista belga que reclamen eliminar del patrimoni cultural de la Unesco
El Salvatge, personatge acusat de racisme, aquest diumenge a Ath (Reuters)
Ath, Bèlgica

La tradició racista belga que reclamen eliminar del patrimoni cultural de la Unesco

Un grup antiracista acusa la festa de la ciutat d'Ath de "violència simbòlica injustificable"

RedaccióActualitzat

El personatge és un negre africà, però l'interpreta un home blanc vestit i pintat de negre. És El Salvatge, un dels protagonistes d'una festa tradicional de Bèlgica, i l'han acusat de racista.

És un personatge que no parla, només emet crits guturals i espanta els nens. La festa es diu La Ducasse i la celebren a finals d'agost des de fa segles a la ciutat francòfona d'Ath.


"Violència simbòlica injustificable"

L'acusació l'ha feta un grup d'activistes anomenat Panteres de Brussel·les. El seu portaveu, Mouhad Reghif, ha dit que El Salvatge suposa "una violència simbòlica injustificable":

"Aquest personatge té una actitud de salvatge, crida a la gent, fa por als nens i dona una imatge degradada de les persones negres."

Segons Reghif, és un cas clar de "la negrofòbia que assola Bègica" contra la qual "és hora de reaccionar".

El compte de Facebook de les Panteres de Brussel·les ha assegurat que Reghif va ser expulsat aquest diumenge d'Ath per ordre de l'alcalde, coincidint amb la celebració de La Ducasse:

Un Salvatge que "et dona sort"

Per la seva banda, l'alcalde d'aquesta ciutat de 30.000 habitants, Bruno Lefevre, ha negat que aquest element de la festa sigui racista:

"A Ath no hem vist mai El Salvatge com una figura racista. És més aviat un personatge que els veïns estimen i que és un dels principals de la nostra festa. Al cap i a la fi quan El Salvatge et fa un petó et dona sort per a tot l'any."


Reclamen que la UNESCO l'exclogui

La UNESCO va declarar el 2008 la Ducasse com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat, i aquesta és la distinció que els Panteres de Brussel·les reclamen que es retiri.

El sotsdirector general per a la cultura de la Unesco, el xilè Ernesto Ottone, de moment ha recordat que aquest organisme de l'ONU "exigeix respecte mutu a les comunitats":

"Estigueu segurs que, en qualsevol cas, la Unesco es mantindrà als seus principis fundadors i no continuarà vigilant davant de qualsevol forma d'amenaça a la dignitat i als drets humans."

Caldrà veure si la UNESCO acaba fent cas de les Panteres de Brussel·les. A Ath han reaccionat defensant-se de l'acusació de racisme amb samarretes amb la llegenda "Jo soc salvatge":


David contra Goliat

Aquesta festa amb origen a l'edat mitjana, està basada en el mite de la victòria de David contra Goliat. El personatge del Salvatge es va introduir a finals del segle XIX, reflex de l'entrada de Bèlgica al club de les potències colonials.

A la Conferència de Berlín del 1885 dels països europeus per repartir-se Àfrica, el rei Leopold II de Bèlgica va aconseguir que li adjudiquessin el Congo.


Introduït durant el genocidi del Congo

El resultat va ser l'anomenat genocidi del Congo: es calcula que l'explotació del cautxú organitzada per Leopold II va comportar la mort de milions d'habitants entre el 1885 i el 1908.

Aquest va ser el context en el qual a Ath van introduir El Salvatge en la seva festa, centrada tradicionalment en gegants similars als de Catalunya.

A banda d'això, la denúncia dels Panteres de Brussel·les recorda les crítiques rebudes pels ajuntaments catalans que, a les cavalcades de Reis, encara tenien i tenen reis negres que són blancs pintats.

ARXIVAT A:
Racisme
Anar al contingut