"La cova d'Ali Babà": el port de Beirut, epicentre de l'explosió i niu de corrupció

La tragèdia al Líban fa aflorar les irregularitats a les instal·lacions, que tothom sabia i que les autoritats permetien

Txell Feixas / Redacció

"La cova d'Ali Babà i els 40 lladres." Així coneixien els locals el port de Beirut, convertit ara en la zona zero de l'explosió. Tres dies després de les devastadores explosions a la capital del Líban, que han causat 154 morts i 5.000 ferits, les protestes s'intensifiquen per demanar explicacions al govern.

Arran de la tragèdia, han sortit a la llum les irregularitats a les instal·lacions del port, que tothom coneixia i que les autoritats permetien. Un mirall de la corrupció generalitzada que hi ha al país. En l'imaginari col·lectiu, doncs, es donava per feta i sabuda la corrupció que envoltava aquestes instal·lacions.

Un submón que il·lustra el funcionament clientelar d'un poder sectari libanès que alimenta la mala governança. El director del Centre Libanès d'Estudis Estratègics, Sami Atallah, assegura que és producte d'un sistema polític "arcaic i corrupte" i que funciona amb la contractació de persones aliades per beneficiar els polítics i esquivar la fiscalització que els fan:

"Els partits polítics se'n beneficien perquè són capaços de fer un contraban que afavoreixi els seus negocis. No han de pagar taxes i beneficien el seu entorn i líders polítics."

Una corrupció que sempre beneficiava, això sí, les mateixes elits polítiques i econòmiques del país.

 

Responsabilitats del govern

El capità del vaixell que va transportar el nitrat d'amoni, Boris Prokoshev, no sap què ha provocat la tragèdia, però per la seva rocambolesca experiència, veu clara la responsabilitat del govern.

"No puc entendre el fet que la càrrega s'hagi guardat allà durant tant temps. Quan vam ser al port, més de 10 mesos, el propietari no va reclamar la càrrega."

El capità del vaixell que va transportar el nitrat d'amoni, Boris Prokoshev
El capità del vaixell que va transportar el nitrat d'amoni, Boris Prokoshev (CCMA)

Prop de 3.000 tones de nitrat d'amoni van quedar abandonades al port des del 2013, sense explicacions del govern ni dels propietaris russos de la nau. Les autoritats libaneses van retenir el vaixell per no pagar les taxes portuàries i van confiscar la mercaderia.

La gran incògnita és quin va ser el detonant de l'explosió, però també què hi feia un material tan perillós emmagatzemat al port, al cor de la ciutat. Molt libanesos no confien amb què la investigació encarregada pel govern libanès respongui amb la veritat cap d'aquests interrogants.

 

Detinguts el director de Duanes i el president del port

Les autoritats del Líban han detingut aquest divendres el director de Duanes i el president del port de Beirut en el marc de les investigacions a causa de les explosions de dimarts.

Després de cinc hores d'interrogatori sobre els fets, la Fiscalia ha ordenat la detenció del director general de Duanes, Badri Daher. Hores abans havia estat detingut el president del port, Hasan Quraitem, i l'exdirector general de Duanes Shafiq Merhi.

El comissionat estatal davant del tribunal militar del Líban, Fadi Akiki, va afirmar el dijous que un total de 16 persones havien estat detingudes fins al moment, amb la qual cosa ascendeixen a 19 els detinguts, mentre continuen les investigacions per esclarir els fets.

Per la seva banda, el president del Líban, Michel Aoun, ha aclarit aquest divendres que encara no descarta la possibilitat que una "interferència externa" fos la causa de les explosions, si bé la principal hipòtesi és que van ser provocades pel material explosiu mal emmagatzemat, alhora que ha descartat una investigació internacional.

El president francès, Emmanuel Macron, i el president libanès, Michel Aoun (Reuters)
El president francès, Emmanuel Macron, i el president libanès, Michel Aoun (Reuters)


Intervenció de la Interpol

L'Organització Internacional de Policia Criminal, la Interpol, ha anunciat que desplegarà un equip a Beirut que inclourà experts en identificació de víctimes de desastres per donar suport als treballs de les autoritats del país.

 

La tragèdia a Beirut ha coincidit en un moment en què el Líban travessa una greu crisi econòmica, la pitjor des de la guerra civil (1975-1990), i es tem que la destrucció afecti directament la importació d'aliments i altres productes bàsics.

ARXIVAT A:
CorrupcióPròxim Orient
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut