Front comú de 300 entitats i experts contra l'ampliació de l'aeroport del Prat
Denuncien que és una operació especulativa, incompatible amb els compromisos climàtics, que "posa en risc la sobirania hídrica, alimentària i la protecció de la biodiversitat"
Front comú de 300 entitats i experts contra l'ampliació de l'aeroport del Prat
Front comú de 300 entitats i experts contra l'ampliació de l'aeroport del Prat
Manifestació contra l'ampliació de l'aeroport del Prat, el juny passat

Front comú de 300 entitats i experts contra l'ampliació de l'aeroport del Prat

Denuncien que és una operació especulativa, incompatible amb els compromisos climàtics, que "posa en risc la sobirania hídrica, alimentària i la protecció de la biodiversitat"

Virgínia Arqué Nueno/RedaccióActualitzat
TEMA:
Aeroports

Acte de rebuig, aquest dimecres, al Museu de Ciències Naturals de Barcelona (Museu Blau) contra el projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat. Hi han participat representants de 300 entitats ecologistes, veïnals, de l'àmbit social i de la pagesia, contràries a la iniciativa d'Aena d'allargar la tercera pista 500 metres dins l'espai protegit de la Ricarda, al delta de Llobregat. S'oposen també a la construcció de la nova terminal satèl·lit de l'aeroport del Prat i a la connexió del Prat amb Girona i Reus a través de l'alta velocitat. 

L'acte arriba un mes i mig després de la firma d'un manifest a favor del projecte per part de 200 entitats del sector empresarial.


Els motius del no

Els detractors del projecte d'ampliació han tornat a recordar aquest dimecres que afectaria una zona de pinedes i ecosistemes que "és una peça única que no es pot reproduir enlloc més" i que, han dit, cal defensar. I han recordat el paper essencial de les zones humides, com el delta del Llobregat, en la preservació de la biodiversitat, cada cop més escassa a Catalunya.

Asseguren que ja s'ha perdut un 60% del territori del Delta, un entorn amenaçat, entre d'altres, per la contaminació acústica, la pèrdua de qualitat del medi aquàtic i la regressió del litoral. També s'ha recordat que la millora de la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana és una prioritat tant per al govern com per a les administracions locals, i que el projecte afectaria els objectius climàtics aprovats l'any 2017 per la Generalitat.

Denuncien, a més, que el projecte d'Aena va en contra d'un futur sostenible i està pensat només en el curt termini. Asseguren que no té en compte factors com l'emergència climàtica, l'increment del preu de l'energia o la pujada del nivell de mar. És a dir, "ni la crisi climàtica ni l'energètica ni la de la biodiversitat".

"Seria un nou atemptat contra els  valors naturals i agraris del Delta, i contra el sistema d'aqüífers que garanteix el consum d'aigua potable de l'àrea metropolitana i el bon estat dels espais naturals i agraris."

Un ecosistema clau, asseguren, "per a la sobirania alimentària i la conservació de la biodiversitat".

També qüestionen la viabilitat econòmica de la inversió, que titllen "d'opaca" i es pregunten qui en traurà profit. No tenen clar que generi tants llocs de treball com prometen els seus impulsors, i menys encara que siguin feines fixes o de qualitat. Temen que siguin feines precàries, temporals, extenuants i mal pagades. Pel que fa a les compensacions pel terreny perdut, les consideren "una fal·làcia" i recorden que fa més de 20 anys que s'incompleixen els acords per l'ampliació de la T1.

També han pronosticat un empitjorament de la salut de les poblacions pròximes a aeroports mentre les aerolínies continuïn utilitzant combustibles fòssils i demanen que les administracions centrin els esforços a crear un model econòmic "més just" a tots els nivells.

 

Els ajuntaments de Barcelona, Viladecans, Gavà, Sant Boi de Llobregat o el Prat també són contraris al projecte perquè consideren que posaria en perill la biodiversitat de la zona. Per l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, l'ampliació de la tercera pista "suposaria un autèntic desastre ecològic per als espais naturals del Prat".

Hi està a favor, però, el sector empresarial, que creu que l'ampliació de l'aeroport és necessària perquè el Prat sigui més competitiu. Foment del Treball, la Pimec, la Cambra de Comerç, Mobile World Capital, el Cercle d'Economia, el Círculo Ecuestre, el RACC, Esade i fins a 200 entitats més van firmar un manifest el mes de maig passat a favor de l'ampliació. Reclamen un acord de les administracions per consolidar el Prat com a hub internacional i enfortir la connexió ferroviària.

Objectius del pla

L'aeroport del Prat va tancar l'any 2019 amb un rècord de 52,6 milions de passatgers, però es planteja ampliar-se amb un horitzó de 70 milions anuals i convertit en un hub, un centre de connexió de vols internacionals. 

Aena té previst invertir-hi 1.700 milions d'euros, dins del pla de regulació aeroportuària 2022-2026, que s'ha d'aprovar al setembre. El projecte és fer una terminal nova i ampliar una pista uns 500 metres, una ampliació que envairia una part de l'estany de la Ricarda, espai protegit per la Xarxa Natura 2000.

Aena assegura que compensarà la part afectada per l'allargament de la pista, en una proporció d'1 a 10, segons el president de l'entitat aeroportuària, Maurici Lucena.

La Comissió Europea, que segons les entitats ecologistes té la clau d'aquesta ampliació, també ha demanat la protecció del Delta i dels espais naturals de la zona.

ARXIVAT A:
AeroportsMedi ambient

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut