Danys ecològics al delta del Llobregat, el motiu de rebuig a l'ampliació de l'aeroport

Aena vol allargar la tercera pista uns 500 metres que tocarien l'espai natural de l'estany de la Ricarda

Eduard Querol i Boira

La promesa d'una pluja de més de 1.600 milions d'euros per invertir en l'ampliació de l'aeroport del Prat -que la majoria dels sectors econòmics i empresarials consideren irrenunciable- no cala pas al territori del delta del Llobregat.

De fet, organitzacions socials, veïnals i ecologistes acaben de demanar als responsables públics la paralització indefinida dels plans d'ampliació de l'aeroport del Prat i un pla de redimensionament d'Aena.

No estan sols, fins i tot els equips de govern dels municipis afectats per l'activitat de l'aeroport els donen suport, com ara Viladecans, Gavà o Sant Boi de Llobregat. És el cas també del Prat de Llobregat.

El seu alcalde, Lluís Mijoler, descriu el delta del Llobregat com una infraestructura verda "de què gaudeix tota l'àrea metropolitana". I cataloga aquest espai periurbà com a "únic" a Europa, i que "ha resistit durant molt anys" la pressió de les dues grans infraestructures de Catalunya: el port i l'aeroport.


Aena, empresaris i territori, enfrontats

Ara, una vegada més, el delta s'enfronta al projecte d'Aena de fer créixer les instal·lacions de l'aeroport per guanyar passatgers, competitivitat i impulsar l'economia catalana.

Des del territori tenen una visió ben diferent de les intencions d'Aena. Per exemple, la cinquantena d'organitzacions que conformen la Plataforma ZeroPort denuncien la pressió del lobby empresarial català "per continuar fent negoci de l'obra pública" sense reconèixer "els enormes impactes socioambientals que l'actual infraestructura genera".

Pere Bonet, portaveu de ZeroPort, apunta que fer créixer l'activitat aeroportuària del sostre actual de 55 milions de passatgers anuals als 70 milions suposarà un augment de les emissions contaminants a l'atmosfera i "un agreujament de la contaminació de l'aire a l'àrea metropolitana".

Així doncs, les organitzacions defensen que no s'ha de donar llum verda al projecte perquè és contrari als objectius climàtics i a les accions que cal desplegar per fer front a l'escalfament global.

 


300 empreses agrícoles

El sindicat Unió de Pagesos també és contrari que s'ampliï la infraestructura, tant sobre àrees naturals com sobre zones agrícoles del delta, perquè són un conjunt indestriable.

Olivier Chantry, pagès i responsable de Canvi Climàtic i Biodiversitat d'Unió de Pagesos al Baix Llobregat, lamenta que el transport internacional de mercaderies i persones (el turisme) siguin "més importants que l'alimentació", i que l'àrea metropolitana no pugui mantenir "un racó agrari" amb 300 empreses que generen 3.000 llocs de treball.

Dins de la capsa dels trons que ha destapat Aena hi ha plantejades diverses actuacions per expandir les instal·lacions del Prat, com ara construir un nova terminal satèl·lit i una ciutat aeroportuària (com també es vol fer a Madrid).

 

Però la que està provocant més polseguera afecta la tercera pista, la que transcorre paral·lela al mar (encaixada entre els estanys del Remolar i la Ricarda), i que ara fa 2.660 metres de longitud per 60 d'ample.

La proposta consisteix a allargar mig quilòmetre cap al nord la capçalera d'aquesta tercera pista. La prolongació, amb la consegüent habilitació al seu voltant de zones de serveis per la seguretat de l'activitat aeroportuària, implicaria sacrificar bona part de la finca de la Ricarda i del seu estany.

 

Es tracta d'un antic braç del riu Llobregat i és un entorn excepcional per a la flora i la fauna, és un dels darrers espais verges de tot el delta. Aquesta zona humida està classificada com a ZEPA, zona d'especial protecció per a les aus, i forma part de Natura 2000, la xarxa europea per a la preservació i conservació dels hàbitats i les espècies dels espais naturals.

Aena preveu (tot i que encara no estaria recollit per escrit) compensar cada hectàrea perduda de zona protegida per 10 de noves, que es requalificarien com a espai natural i que, probablement, sortirien d'una altra àrea del delta de Llobregat.

D'una banda, el gestor aeroportuari pensa que així aconseguirà el vistiplau d'Europa. De l'altra, que rebrà el suport de les entitats mediambientalistes i dels agricultors del parc agrari. Però no.

 


Compensacions incomplertes

Sense anar més lluny, el pagès i portaveu sindical Olivier Chantry assenyala que "és completament inèdit destrossar una zona Natura 2000, a Europa". I Pere Bonet, activista de ZeroPort, recorda els precedents de les anteriors ampliacions de l'aeroport, que van constatar que "les compensacions promeses han estat incomplertes".

El compromís per al desenvolupament de la terminal T1 obligava a traslladar espècies protegides de la zona així com habilitar nous hàbitats per amortitzar els destruïts. Però la feina no es va fer prou bé, i així ho ha advertit recentment la Comissió Europea (CE). En concret, ha obert un procediment d'infracció contra Espanya per deixadesa en la preservació del delta del Llobregat.

Vista l'experiència, Olivier Chantry tem que els agricultors s'hauran d'enfrontar a un pla que els obligarà a renunciar a hectàrees de sòl agrícola perquè siguin catalogades com a Zona ZEPA.

I no només això, denuncia que fins ara ningú d'Aena s'ha posat en contacte amb ells. De fet, esperen ser convidats a la taula de treball que des de la Generalitat es vol convocar per abordar l'ampliació del Prat.

Model econòmic qüestionat

Per acabar de reblar-ho, Pere Bonet hi afegeix la necessitat de canviar l'actual model econòmic de creixement basat en el turisme, "que està totalment qüestionat" pels efectes socials, laborals i sobre els preus dels habitatges que ha tingut.

L'alcalde del Prat de Llobregat encara va més enllà, i alerta que "el que es pretén és una inversió aeroportuària forta a Barajas", i justificar-la dient "que també es farà aquí", amb l'acord del territori, tot i que ja se sap que ni el territori ni Europa ho acceptaran.

Així les coses, des de la plataforma ZeroPort reclamen la paralització indefinida dels plans d'ampliació de l'aeroport del Prat, és a dir, l'allargament de la tercera pista i els altres projectes associats com la terminal satèl·lit o la ciutat aeroportuària. I en resposta al procediment d'infracció obert per la CE, que es reparin els espais agrícoles i naturals del delta del Llobregat.

En resum, des del territori confien que el projecte d'Aena no arribi a bon port.

ARXIVAT A:
AeroportsEcologiaMedi ambientAgricultura
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut