Europa i la Xina, a la guerra comercial pel cotxe elèctric

La tensió entre la Unió Europea i la Xina pel cotxe elèctric augmenta i l'amenaça d'una guerra comercial està sobre la taula

Jordi MartínezActualitzat

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, en un discurs al Parlament Europeu, va obrir les hostilitats amb el gegant asiàtic a mitjans de setembre. Acusava el govern xinès de subvencionar els fabricants nacionals de cotxes elèctrics per produir més barat i guanyar quota de mercat a Europa.

L'executiu comunitari ho vol investigar i depenent del resultat sobre la taula hi ha la possibilitat d'aplicar més aranzels a les exportacions xineses, que ara paguen un 10% per travessar les nostres fronteres.  

 La Comissió Europea diu que els productors xinesos ja tenen el 8% del pastís i que els preus dels seus vehicles poden arribar a ser un 20% més barats.

Aquest dissabte, una delegació de la Comissió Europea arriba al país asiàtic per intentar trobar un acord. Al davant, quatre dies per reunir-se amb representats governamentals i evitar una guerra comercial d'incalculables conseqüències.


Els marges de benefici, la clau

Els experts expliquen el fenomen basant-se en més d'un factor. Al marge de la mà d'obra barata, destaquen sobretot uns marges de beneficis baixíssims amb què treballen els fabricants xinesos, entre el 2 i el 3%. Els habituals a Europa estan entre el 5 i el 10%.

L'objectiu de les companyies xineses és guanyar quota de mercat com sigui.

Guillermo García Alfonsín, enginyer d'automoció amb una extensa experiència en el sector, posa un exemple: "Hi ha fabricants com Saic, que és el que coneixem aquí com MG, que opera amb uns marges del 2,4% o 2,5%. Quan tens un operador que treballa perdent diners literalment perquè està dos punts i mig per sota del preu del diner té un avantatge competitiu clar a l'hora de vendre el seu producte."

El cònsol general adjunt de la Xina a Barcelona, Hu Aimin, en declaracions a TV3, explica la casuística dels marges: "Tenim una cadena de subministraments molt madura. I això unit a anys de treball dur ens ha ajudat a fabricar amb costos més baixos."

Un cotxe de la marca Nio, un dels vehicles elèctrics fabricats a la Xina
Matèries primeres, marges estrets i mà d'obra barata permeten als cotxes xinesos ser més barats (Reuters/Aly Song)

Possible nou aranzel i la dura resposta xinesa

Imposar un aranzel extra provisional a les importacions de cotxes elèctrics xinesos és una opció que la Comissió Europea es planteja si les converses d'alt nivell polític d'aquests dies fracassen.

Però el país asiàtic llança una advertència seriosa jugant la carta de la seva superioritat en la producció de peces i components. Segons el cònsol general adjunt de la Xina a Barcelona, "Europa sembla que busca la justícia, l'equilibri. Però això realment pot provocar la interrupció de la cadena de subministraments del cotxe elèctric".

En aquest sentit, Xavier Brun, gestor de renda variable dels fons Trea, posa un exemple per entendre l'abast del contraatac dels asiàtics: "La Xina, amb el cas dels xips, per exemple, pot dir: jo tinc el 95% de les reserves de terres rares. No és que us les vengui més cares, és que no us les venc. Ara, espavileu-vos."

Aquest seria un cop dur per a Europa. I és que el 8% del producte interior brut de l'eurozona depèn del sector de l'automòbil, en plena transició al motor elèctric. Traduït en diners, més d'un bilió d'euros anuals.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaXinaAutomoció
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut