Pla general del president de la Cambra de Barcelona i el Síndic de Greuges a l'estació de Vic, on l'escala mecànica està espatllada. Imatg…
Pla general del president de la Cambra de Barcelona i el Síndic de Greuges a l'estació de Vic, on l'escala mecànica està espatllada. Imatge del 28 de novembre del 2019. (Horitzontal)

Els alcaldes d'Osona s'afegeixen a la queixa de la Cambra i exigeixen inversions a l'R3

ACN Vic.-Els alcaldes d'Osona s'han afegit a la queixa que ha pilotat la Cambra de Barcelona i han exigit al Síndic de Greuges, Rafael Ribó, posar fi d'una vegada per totes a les deficiències de la línia R3 de Rodalies. Ribó, que ha agafat el tren conjuntament amb el president de la Cambra, Joan Canadell, ha arribat a Vic des de Barcelona als volts de les 12, un quart d'hora més tard del previst. En arribar, Ribó ha qualificat d'"inadmissible" l'estat en el qual es troba la línia i que moltes estacions es troben "deixades de la mà de Déu". A les portes de l'estació, la Cambra, els batlles presents i altres ens territorials han entregat la corresponent queixa al Síndic.

Al comboi en el qual viatjava el Síndic i el president de la Cambra s'hi ha afegit l'alcalde de Centelles, Josep Paré, al pas pel seu municipi. El batlle ha reivindicat la necessitat de desdoblar la via i incrementar les freqüències. "Si només quatre dels vuit semidirectes que no s'aturen ho fessin, s'incrementaria el nombre d'usuaris", ha assegurat. Abans d'arribar a Vic, també hi ha pujat l'alcalde de Balenyà, Carles Valls.A l'estació de Renfe de Vic, esperaven els alcaldes de la capital d'Osona, Anna Erra; Manlleu, Àlex Garrido; Torelló, Marçal Ortuño; i Sant Quirze de Besora, David Solà. Fora dels osonencs i malgrat que la línia circula pel Vallès Occidental, Vallès Oriental i Ripollès, abans d'arribar a Puigcerdà, només hi ha assistit l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell. El batlle ha denunciat el greuge que comporta la durada del trajecte. "No pot ser que es trigui més de dues hores en recórrer 100 quilòmetres", ha assegurat, tot subratllant que la inversió és prioritària si es vol garantir el dret al transport públic a tot el país, més enllà de l'àrea metropolitana.A les portes de l'estació, els alcaldes han denunciat públicament els principals inconvenients de la línia, així com la urgència de duplicar-la entre Montcada i Vic. També hi ha volgut estar presents diferents entitats del territori, entre ells la plataforma Perquè no ens fotin el tren. Marc Janeras, portaveu del col·lectiu, ha denunciat especialment la manca de "puntualitat". Ha posat com a exemple que, sovint des de la ferroviària apel·len a la boira com a causa dels "retards i no et tornen els diners". I ha assegurat que a hores d'ara, a Osona, en cap cas es tracta d'una "alternativa viable" al transport privat.Com era previsible, el tren ha arribat a Vic amb 15 minuts de retard. Només baixar Canadell ha qualificat d' "intolerable" que el comboi hagi trigat una hora i mitja en arribar a Vic. El president de la Cambra ha posat l'èmfasi en que es tracta d'una comarca "industrial, amb moltes empreses, i s'ha de poder fer servir el tren". A més, ha recalcat que la manca d'inversions té com a conseqüència directa una "infrautilització" d'una línia que acumula, diàriament, 27.000 usuaris "i podria tenir 100.000", ha dit.La Cambra ha entregat formalment la queixa al Síndic, on ha reclamat que intervingui per desencallar la situació i "d'una vegada per totes" es pugui desdoblar el tram de Montcada a Vic.Ribó, després del trajecte, ha qualificat "d'escàndol" l'estat de la línia. "Cal prendre un compromís seriós i la inversió és necessària", ha dit. I ha posat com a exemple les estacions "deixades de la mà de Déu" que ha vist durant el viatge, com la de Sant Quirze de Besora.El Síndic, que ha reiterat que s'estan vulnerant "els drets" dels viatgers, s'ha compromès a transmetre la queixa als organismes competents, començant pel Govern espanyol i el Ministeri de Foment.

Anar al contingut