El transport en autocar, també en crisi per l'aturada del confinament

Amb el transport escolar i el turístic paralitzats, l'activitat del transport de passatgers ha caigut en picat

Marta Catafal GàlvezActualitzat

Un sector molt tocat pel confinament és el dels autocars. L'estat d'alarma va restringir tots els moviments i, per tant, la seva activitat ha caigut en picat.

El coronavirus ha tallat gairebé totes les vies d'ingressos del sector, format majoritàriament per petites i mitjanes empreses, moltes de caràcter familiar.

L'associació d'empreses per carretera, Direbús, engloba 3.000 empreses a Espanya. A Catalunya representa el 20%.

Al conjunt d'Espanya ocupa 40.000 persones, sense comptar els llocs de feina indirectes (carrossers, fabricants, ITV, pneumàtics, tallers, pàrkings, empreses de neteja, manteniment, benzineres, àrees de servei). S'arriba a parlar de xifres que superen els 50.000 llocs de feina indirectes.

Autocars aparcats des de l'inici de l'estat d'alarma
Autocars aparcats des de l'inici de l'estat d'alarma (ccma)

El transport escolar i el turístic han quedat paralitzats, precisament, al pic de temporada de més facturació.

Des de la cancel·lació del Mobile World Congress, les pèrdues s'han disparat i s'han de continuar pagant totes les quotes de finançament d'uns vehicles que poden arribar a costar 350.000 euros

Carolina Sánchez és membre de l'associació Direbús i responsable del Grup Hispa Bus:

"El que demanem són contractes de lísing, de rènting o d'altres fórmules de finançament per renovació de flotes de vehicles. Que es faci una carència de 12 mesos. En cap cas volem que se'ns condoni aquest deute."

A més, des del novembre no han cobrat pel transport escolar. Algunes empreses han presentat concurs de creditors, i d'altres han fet ERTOs.

Per tornar a tenir feina, proposen reconvertir-se en transport públic, com defensa José Saiz, gerent Nizatour.

"El que podem fer és aportar els nostres autocars i reforçar totes les línies urbanes, les línies metropolitanes i donar més servei a la població. Fomentar el transport públic, no el transport privat."

I davant d'un futur incert, demanen que l'antiguitat límit dels autocars que fan transport escolar passi dels 16 als 18 anys, per poder-los amortitzar.

 

A més, quan torni el transport escolar, els nens hauran de seure un per filera i disposats en diagonal. Faran falta dos autocars si cal transportar 50 escolars. Per evitar més pèrdues, el sector reclama poder ocupar el 100% de la seva capacitat, com fan els avions.

"L'aire que tenim nosaltres és el mateix que el de l'avió. No sé per què els avions poden viatjar al 100% i nosaltres només al 50%."

El sector ha previst mobilitzacions per aquest dimecres.

ARXIVAT A:
Coronavirus MobilitatEstat d'alarma
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut