Dos ciclistes per un carril bici de Barcelona (ACN)
Dos ciclistes per un carril bici de Barcelona (ACN)

Formació i fins i tot un carnet per dur bici i patinet a Barcelona, la petició del RACC

L'entitat automobilística presenta el tercer Baròmetre del Ciclista Urbà de la ciutat, que destaca que molts ciclistes admeten que no coneixen la normativa

RedaccióActualitzat

Josep Mateu, president del Reial Automòbil Club de Catalunya, el RACC, ha proposat que a Barcelona s'implanti una mena de carnet per poder circular en bicicleta o en patinet.

Mateu ho ha dit en la presentació del tercer Baròmetre del Ciclista Urbà de Barcelona de l'entitat que presideix, i ho ha justificat pel desconeixement de la normativa que molts usuaris admeten obertament:

"Creiem que hi ha aquesta necessitat de tenir un mínim de formació de circulació urbana també per a la gent que va en bicicleta, en patinet, etc. No sé què pot ser, si pot ser aquell tipus de "titolet" que hi havia en la nàutica, que era un mínim de coneixements nàutics per poder portar una embarcació."

Mateu ha afegit que els pròxims dies vol plantejar directament aquesta proposta a la Direcció General de Trànsit a Madrid, al Servei Català del Trànsit i a l'Ajuntament de Barcelona.


1 de cada 3 diu que no coneix la normativa

El Baròmetre, elaborat en base a 600 entrevistes a ciclistes fetes a 9 districtes de la ciutat, conclou que el 38% admet obertament que no coneix la normativa de circulació.

Malgrat que és una xifra alta, és menor a la de l'anterior Baròmetre, del 2019, en què el 45% va declarar desconeixe-la. L'enquesta no s'ha fet extensible als usuaris de patinet elèctric.

Un ciclista del Bicing parlant per mòbil, aquest dimecres a Barcelona


1 de cada 4 fa servir el mòbil anant en bicicleta

Una conseqüència d'això és que un 36% admet que fa servir auriculars quan circula, i un 24% que fan servir el mòbil, cosa que està prohibida.

Els menors de 20 anys són els més incomplidors: el 55% diu que fan servir auriculars, i el reconeixement que fan servir el mòbil puja al 42%.

Segons Mateu, aquest desconeixement es podria explicar perquè la immensa majoria dels nous ciclistes abans no anaven en vehicle privat, sinó a peu o en transport públic:

"Un 50% ve del transport públic i un 32% ve d'anar a peu, i això vol dir que són gent que en molts casos no tenen gaire present la formació viària."

El president del RACC, Josep Mateu, aquest dimecres a Barcelona


La formació i la seguretat

De fet, segons l'informe el 87% dels enquestats són partidaris que es faci formació específica a escoles i instituts, i un 78% que es multi qui incompleix la normativa.

Molts també admeten que no porten l'equipament de seguretat necessari: el 21% no té timbre, el 22% no porta llum al darrere, el 29% al davant i un 56% no fa servir elements reflectants de nit.

Pel que fa a l'ús del casc, que no és obligatori, ha pujat força: del 35% el 2018 al 40% el 2019 i al 56% ara.

Ciclistes i una usuària en patinet, aquest dimecres en un carril bici de Barcelona
 

Augmenta la sensació de vulnerabilitat

En aquest sentit, i respecte l'anterior Baròmetre, han augmentat del 55% al 60% els ciclistes que se senten vulnerables quan circulen, i han baixat del 64% al 59% els que circulen per la calçada.

Les respostes a l'enquesta també reflecteixen que el 77% fa servir la bicicleta per anar a treballar o a estudiar, a més de fer gestions i compres.

Dels que van a treballar, el 40% té un aparcament segur a la feina, i un 13% més té altres incentius facilitats per l'empresa, com vestuaris o ajudes econòmiques.

Anàlisi de la xarxa

El RACC acompanya els resultats de l'enquesta amb un informe sobre l'ús dels carrils bici en base a 11.000 observacions.

La xarxa actual és de pràcticament 1.500 quilòmetres, un 10% més llarga que el 2019 i segons l'informe l'ús dels diferents carrils bici és molt desigual.


Recomanacions sense "titulet"

L'informe inclou una sèrie de recomanacions, entre les quals no hi ha el "titolet" proposat per Mateu aquest dimecres en la presentació.

Sí que demana promoure el coneixement de la normativa, amb tríptics informatius als compradors de bicicletes o campanyes de conscienciació.

 
ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut