Barcelona

El nou conveni de Seat, la llavor de l'actual expedient de regulació d'ocupació

L'empresa d'automoció Seat ha presentat un expedient de regulació d'ocupació per acomiadar 1.346 empleats. La proposta arriba després que el mes de maig passat empresa i sindicats arribessin a un acord per firmar el nou conveni. L'acord semblava que havia de garantir l'estabilitat i la continuïtat de tota la plantilla, però va sembrar la llavor de l'actual ERO en incloure l'anomenada clàusula de salvaguarda, que permetia una reducció de sous i jornada si les coses no anaven bé.

Actualitzat
La firma del nou conveni de Seat del maig passat semblava el primer pas per garantir la pau i la continuïtat de tota plantilla a través de mesures de flexibilitat. Però el conveni, aplaudit tant per l'empresa com pels sindicats, posava també la llavor del conflicte, ja que ha possibilitat que ara l'empresa posi en marxa el procés per presentar un expedient de regulació que afectaria 1.346 treballadors. Es tractaria d'aplicar l'anomenada clàusula de salvaguarda, que preveu una reducció de sous i jornada laboral en cas que les coses no anessin bé a l'empresa. Davant de la caiguda de la producció aquest any, la direcció ha proposat la retallada d'un 10 per cent dels salaris, però els sindicats asseguren que aquesta no és la solució. Per això, han proposat mesures alternatives, com prejubilacions o baixes voluntàries. Però després de moltes reunions sense avançar, i malgrat les mobilitzacions dels treballadors, la direcció ha decidit, finalment, presentar un expedient de regulació. Una situació sobre la qual ja es va parlar a l'octubre, quan en plenes negociacions el president de Seat va anar al Palau de la Generalitat a explicar la situació. Però en aquell moment, el govern català no va voler especular sobre què faria en cas d'acomiadaments. Amb l'anunci de la presentació de l'expedient, s'obre un període legal de consultes entre direcció i sindicats; i si tot continua igual, li tocarà al Departament de Treball de la Generalitat decidir si l'aprova. Paral·lelament a tot plegat, Seat continua buscant fer-se un lloc al grup Volkswagen. Formalment, depèn d'Audi i ara s'especula amb la possibilitat que la marca alemanya prengui un control més directe del que passa a la fàbrica de Martorell. Recentment, Volkwswagen va fer públics els comptes dels nou primers mesos de l'any. Reconeix que models com el Seat Altea i el Toledo estan tenint un bon ressò a Alemanya, però també que, en el conjunt dels mercats, les vendes de la marca espanyola han baixat.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut