El bilingüisme adquirit a l'escola aporta avantatges cognitius per aprendre noves llengües
Diversos professors universitaris de Catalunya han defensat aquest dimecres el sistema educatiu català com a "únic" garant perquè els alumnes aprenguin de manera efectiva tant el castellà com el català a les aules i han recalcat que la immersió lingüística en català aporta diversos beneficis a la societat.
El bilingüisme adquirit a l'escola aporta avantatges cognitius per aprendre noves llengües
Els ponents de la càtedra Linguamón-UOC, en la presentació dels resultats de l'estudi. (Foto: ACN)
Barcelona

El bilingüisme adquirit a l'escola aporta avantatges cognitius per aprendre noves llengües

Diversos professors universitaris de Catalunya han defensat aquest dimecres el sistema educatiu català com a "únic" garant perquè els alumnes aprenguin de manera efectiva tant el castellà com el català a les aules i han recalcat que la immersió lingüística en català aporta diversos beneficis a la societat.

Actualitzat
El director de la càtedra de Multilingüisme Linguamón-UOC, Miquel Strubell, ha presentat diversos resultats sobre el model lingüístic de l'escola catalana, en el marc de la jornada "Llengua i escola a Catalunya: mites i realitats". A la presentació també hi han intervingut els professors Ignasi Vila (UdG), Joaquim Arnau (UB), Montserrat Cortés (UB), Aurora Bel (UPF), Carme Pérez (UPF) i Melina Aparici (UAB).

Strubell ha conclòs que "el model escolar català és l'únic que, garantint la cohesió social, fa possible que tots els alumnes no catalanoparlants adquireixin unes bones competències" en català i això no va en detriment de l'aprenentatge del castellà, segons constaten les proves realitzades els últims anys. De fet, "els nivells de castellà adquirits són superiors als d'un gran nombre de comunitats autònomes", ha recordat Strubell.

La competència en totes dues llengües no s'aconsegueix en altres països bilingües, com el Canadà i Bèlgica, per la qual cosa Strubell ha considerat que "la consecució precoç de competències en dues llengües té molts avantatges cognitius a l'hora d'aprendre nous idiomes en comparació dels monolingües". Segons Carme Pérez i Aurora Bel, de la Universitat Pompeu Fabra, els alumnes bilingües tenen una molt bona situació per aprendre una llengua nova i per això destaquen que ''el bilingüisme no és un problema'' sinó ''un avantatge''.

"L'individu bilingüe -s'afirma en els resultats sobre el model lingüístic- sap repetir sons de noves llengües, jutja la gramàtica incorrecta d'altres llengües, entén la relació entre paraules i objectes, utilitza vocabulari amb precisió i també reflexiona sobre les llengües". Un exemple d'això el trobem en l'escriptor Joseph Conrad: era polonès, parlava perfectament francès, sabia anglès i, malgrat no parlar-lo tan bé, el va escriure i va arribar a ser un dels millors escriptors en llengua anglesa.

L'adquisició precoç de dues llengües també aporta avantatges cognitius en el manteniment de l'atenció i, fins i tot, en l'endarreriment de l'aparició d'algunes malalties com l'Alzheimer, perquè actua com a "reserva cognitiva", ha explicat la doctora en Psicologia per la UB Melina Aparici.
Anar al contingut