Montcada i Reixac

155 ferits, la majoria lleus, pel xoc de dos trens de l'R4 a Montcada i Reixac

S'ha restablert la circulació a les línies R4, R7 i R12 de Rodalies entre Montcada Bifurcació i Terrassa, interrompuda durant més d'una hora i mitja per l'accident

Irene Vaqué ReigActualitzat

Notícia actualitzada: Reben l'alta tots els ferits en el xoc de dos trens de l'R4 a Montcada i Reixac

 

Dos trens de la línia R4 de Rodalies de Renfe s'han accidentat aquest dimecres al matí a l'estació de Montcada i Reixac-Manresa, una de les cinc que hi ha en aquest municipi vallesà.

Segons ha informat Emergències, hi ha hagut un xoc per envestida entre els dos combois. Un tren ha impactat contra un altre que estava parat i on els passatgers estaven pujant. Encara s'investiguen les causes de la topada. En el tren que estava aturat hi viatjaven 500 persones i en el que l'ha envestit, unes 300. 

"Els llums s'han apagat i la gent ha sortit, una mica, volant", ha explicat una de les persones afectades

El xoc ha passat a les 7.50 hores
El xoc ha passat a primera hora del matí d'aquest 7 de desembre (Europa Press/Lorena Sopena)

L'accident ha passat a les 7.50 hores i, un cop evacuats els trens, el Sistema d'Emergències Mèdiques ha informat que hi ha 155 ferits, dels quals 150 són lleus i n'hi ha 5 en estat menys greu, amb ferides com ara una fractura al turmell o contusions nasals. S'han mobilitzat 18 dotacions del SEM.  

Trenta-nou dels ferits han estat traslladats a catorze centres sanitaris, com hospitals o CAP, però no n'hi ha cap de greu. 

A algunes de les persones les han atès d'entrada en un portal, amb mantes tèrmiques.

Atenció als ferits en l'accident ferroviari de Montcada i Reixac (CCMA)
Equips d'emergències i bombers atenen els ferits pel xoc de dos trens (CCMA)

Renfe ha habilitat un telèfon d'atenció a les víctimes, el 900 410 041, i el SEM ha activat dos equips de suport psicològic als afectats. 

Diversos usuaris de les xarxes han penjat imatges de la topada. 

 

 

 

La ministra de Transports diu que és aviat per apuntar les causes

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el conseller de Territori, Juli Fernàndez, s'han desplaçat fins al lloc dels fets. 

Sánchez ha considerat prematur apuntar les causes de l'accident. Ha descartat que la meteorologia, per la boira, hi hagi tingut a veure. 

"L'important és no fer hipòtesis. Tenim uns trens i uns professionals molt capacitats, però de vegades hi ha accidents com aquest i el millor és esperar els resultats de la investigació que s'està fent." 

La ministra ha afegit que, si la investigació indica que cal prendre més mesures per "garantir encara més el bon funcionament, que ningú dubti que ho farem". També ha demanat que no es vinculi aquesta col·lisió amb les inversions a Rodalies. "No té res a veure el que ha passat avui amb aquestes inversions que estem realitzant a tota la xarxa de Rodalies", ha sentenciat. 

Segons Sánchez, al tram de l'R4 afectat s'han invertit "més de 90 milions d'euros els últims anys". 

El conseller, per la seva banda, ha considerat "eficaç" el dispositiu desplegat per l'accident i ha evitat vincular els fets amb mancances d'inversió i ha explicat que s'obrirà un expedient

"Avui no és dia per fer la part de les inversions, però tots sabeu quina és la situació, que no ha canviat d'ahir per avui. Des de Territori obrirem un expedient informatiu per tenir coneixement directe de Renfe de quines han sigut les causes."

En paral·lel hi ha la investigació que han obert els Mossos d'Esquadra per determinar les causes de la topada.

L'alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, ha recordat que la reforma de l'estació on ha tingut lloc l'accident està pendent

"Potser no és dia de parlar d'inversions, però des del municipi volem reivindicar que a Montcada i Reixac tenim cinc estacions. I que dues encara estan per remodelar, no tenen accessibilitat, i una és aquesta. I fa temps que anem darrere de Renfe per tirar endavant el projecte de nova estació."

Destrosses a la part davantera del tren que ha envestit l'altre comboi a Montcada
Els efectes del xoc són visibles en el tren que ha envestit l'altre comboi a Montcada (CCMA)

Què és la maniobra de frenada amb marxa a la vista?

Sánchez ha explicat que el tren que ha xocat "estava fent la maniobra de frenada a la vista, amb marxa a la vista", que "és una maniobra segura" que "es fa freqüentment".

Tècnicament, quan un tren circula marxa a la vista ho ha de fer a poc a poc, a una velocitat prou baixa per poder-se aturar en condicions de seguretat, que pot variar en funció de si el comboi circula per una recta o per un revolt.
 

Afectacions a les línies R4, R7 i R12 de Rodalies

A causa de l'accident, s'ha interromput durant més d'una hora i mitja el servei de les línies R4, R7 i R12 en tots dos sentits entre Montcada Bifurcació i Terrassa. 

Rodalies ha anunciat el restabliment del servei, però amb afectacions, cap a tres quarts de 10. 

A quarts d'una ha pogut circular el primer tren per la via afectada. 

Un tren ha envestit l'altre, que estava parat a l'estació de Montcada i Reixac-Manresa
Un tren ha envestit l'altre, que estava parat a l'estació de Montcada i Reixac-Manresa (CCMA)
Els dos trens accidentats a Montcada i Reixac
Els dos trens accidentats a Montcada i Reixac (CCMA)

Els bombers han informat que s'han mobilitzat 7 dotacions i que no hi havia ningú atrapat als combois. Un cop evacuat el passatge, els bombers han de retirar els combois sinistrats. 

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatRenfeRodalies
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut