Puigcerdà

Denuncien que Veritas acomiada una treballadora per mantenir el català amb els clients

L'empresa nega que l'acomiadament hagi estat per aquest motiu: "Veritas no acomiada ningú per motiu de llengua"

RedaccióActualitzat

Plataforma per la Llengua ha denunciat que la cadena de supermercats Veritas ha acomiadat una treballadora que estava en període de proves en un establiment de Puigcerdà per mantenir el català davant d'uns clients.

La queixa que hauria desencadenat els fets l'haurien posat dues persones, treballadors d'oficines de la mateixa empresa, que primer s'haurien adreçat a l'ara exempleada en castellà.

Des de Veritas, Silvio Elías, president i fundador, ha negat "categòricament que hàgim acomiadat aquesta noia per motius de llengua", segons ha dit a "El matí de Catalunya Ràdio". Elías ha assegurat que l'empresa es va fundar fa 20 anys i que "el català és llengua vehicular".

Segons ha defensat, en acabar el període de proves de la treballadora, "vam pensar que aquesta noia no encaixava amb el perfil, que és una cosa que fem cada dia". L'empresa també diu que no dona cap instrucció als empleats sobre la llengua.

Per la seva banda, Plataforma per la llengua ha fet públic un àudio en què la treballadora acomiadada parla amb un superior un cop ja sap que l'han fet fora, un cop finalitzat el període de prova. L'encarregat li diu:

"Vas atendre [en català] dos clients que parlaven castellà i eren d'oficines. I es van queixar."  

En la conversa, la treballadora assegura: "Si no m'haguessin entès m'ho haurien dit, però no em van dir res." També remarca que, quan nota que els clients no l'entenen, sí que respon "en castellà, en francès o en alemany", però que aquest no va ser el cas.

La Plataforma per la Llengua afirma en un comunicat que els dos treballadors de l'empresa "van voler posar a prova" la treballadora ara acomiadada i asseguren que el cas és "un exemple més de la poca responsabilitat social i lingüística de Veritas".


La gravació 

Quan, després de ser acomiadada, la treballadora va tornar a l'establiment per recollir les pertinences, va demanar a l'encarregat que li expliqués els motius de l'acomiadament, i ho va enregistrar.

En un primer moment, l'home defensa que volien prescindir de les treballadores de 20 hores per motius organitzatius. Després, acaba fent referència a la qüestió lingüística. 

La treballadora ha rebut el suport legal de l'entitat i ha presentat una demanda als jutjats perquè considera que ha estat discriminada per raó de llengua i que l'acomiadament ha de ser nul. Demana que se la readmeti i rebre una indemnització.

L'empresa nega consignes lingüístiques

Els fets es remunten al 31 de març, quan l'empleada va rebre una carta en què l'empresa EcoVeritas li comunicava que no havia superat el període de prova i que l'acomiadava.

Segons explica, va començar a treballar-hi el 10 de febrer. Al cap de dos dies, una companya que també hi acabava d'entrar li va demanar que li parlés en castellà, perquè, tot i entendre'l, el català no li agradava.

La treballadora es va continuar dirigint en català als companys de feina i assegura que canviava de llengua en el cas que algun client no l'entengués. Al cap de deu dies, l'encarregat va enviar un missatge al grup de WhatsApp dels treballadors amb diferents consignes.

Entre les normes internes, escrites en castellà, una especificava que "a l'hora de parlar entre companys, farem servir l'idioma que sigui més còmode per a totes dues parts", i una altra que, "a l'hora d'atendre un client, se li ha de respondre en el mateix idioma en què s'està expressant".

L'ordre especificava que la consigna era vàlida tant si el client parlava en castellà com si parlava en català. En tots dos casos, l'encarregat avisava que, si no es respectaven les ordres, es podria considerar una falta greu i ser motiu de sanció.

Segons la treballadora acomiadada, la companya que li havia dit que el català no li agradava es va continuar expressant amb tothom en castellà, fos quina fos la llengua del client, i aquest fet no va tenir cap conseqüència.

Des de l'empresa neguen que existeixi aquesta mena de consigna: "Tot són conclusions d'ella. No tenim cap normativa interna que faci esment a la llengua i mai de la vida l'enviaríem per WhatsApp".

Sobre la conversa que va enregistrar la treballadora, Elías ha assegurat que els consta que està "editada i té talls". De tota manera, l'empresa està fent una investigació interna. "Si es determina que un encarregat ha fet un ús indegut o inadequat i ha fet servir aquests arguments, haurem de prendre mesures, però no em vull precipitar amb això perquè encara no tenim la informació", explica Elías. Aquesta és l'entrevista al responsable de Veritas que ha fet "El matí de Catalunya Ràdio".

 

Normes contràries a la llei

Plataforma per la Llengua també denuncia que les suposades consignes que la treballadora assegura que l'empresa hauria transmès per WhatsApp són abusives i contràries a la llei.

El Conveni col·lectiu de treball de supermercats i autoserveis d'alimentació de Catalunya recull que els avisos als treballadors han de ser redactats, com a mínim, en català, i que els empleats tenen dret "a fer ús oral i escrit del català en totes les activitats, sense restriccions".

 

ARXIVAT A:
EmpresaCatalà Judicial
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut