Com és i en quins casos s'aplica la llei del teletreball que entra en vigor
La Generalitat ha fet una crida a ampliar el teletreball (ACN/Estefania Escolà)

Com és i en quins casos s'aplica la llei del teletreball que entra en vigor

Per tal que s'apliqui la nova normativa el teletreball ha de suposar, com a mínim, el 30% de la jornada

RedaccióActualitzat

La nova llei que regula el teletreball a l'estat espanyol ja és una realitat. Aquest dimarts ha entrat en vigor la normativa que el govern de Pedro Sánchez va aprovar el 22 de setembre passat després de l'acord amb els agents socials.

Com a tret principal, hi ha d'haver un acord per escrit entre empresa i treballador, que conserva els mateixos drets que en una feina presencial. I perquè s'apliqui la llei, el teletreball ha de suposar, com a mínim, el 30% de la jornada, almenys durant 3 mesos.

Decisió voluntària

El teletreball es tracta d'una opció voluntària per a les parts i caldrà exposar-ho per escrit i en cap cas pot ser una causa que justifiqui un acomiadament o una modificació de les condicions laborals. I pel fet de ser voluntari, també és reversible.

És a dir, cap treballador pot ser acomiadat de manera justificada amb l'argument que no s'adapta bé al teletreball.


Qui es farà càrrec de les despeses?

A partir del mes de gener, les empreses hauran d'assumir una part dels costos que es generen per treballar fora de l'oficina. Unes quantitats que s'hauran d'establir per conveni. Es tracta del consum elèctric, la connexió a internet o la calefacció de casa.

La llei preveu que les empreses han de facilitar les eines i el manteniment que calgui per poder fer les tasques.

La resta de despeses es poden acordar a la negociació col·lectiva. Però la nova normativa no s'aplica a les feines que s'hagin de fer a distància per la Covid-19, tot i que l'empresa sí que ha de facilitar el material necessari.
 

Mateixos drets

Els treballadors que facin teletreball, en qualsevol cas, han de tenir els mateixos drets que els que treballen presencialment, i les mateixes condicions, com ara el salari, el temps de treball, la formació i la promoció professional.

Això vol dir, entre altres coses, que teletreballar no vol dir estar connectat permanentment a la feina.

L'empresa, per la seva banda, tindrà dret a controlar que el treballador compleixi amb les seves obligacions, com la jornada laboral i els objectius que s'hagin marcat.

Horaris i dret a desconnexió

En aquest sentit, el nou text legal també regula l'horari i la desconnexió digital. S'haurà de registrar el temps de treball de manera acordada i l'empresa haurà de garantir que es limita l'ús de la comunicació empresarial durant els temps de descans.

A més, la nova llei distingeix entre treball a distància (treballar de forma regular des del domicili o lloc escollit pel treballador), teletreball (treballar a distància exclusivament o de manera prevalent amb sistema informàtic o telemàtic) i treball presencial (treballar a l'empresa o al lloc que digui l'empresa).

El nou text legal també regula l'horari i la desconnexió digital (Pexels)
ARXIVAT A:
Drets laboralsTeletreball
Anar al contingut