Radiodays
Les ràdios clàssiques ja no en tenen prou d'estar a internet
Barcelona

Barcelona acomiada amb satisfacció Radiodays, el congrés de ràdio més important d'Europa

La integració de la ràdio a internet i a les noves plataformes digitals és el gran repte de futur que tenen les emissores de radiodifusió. Així s'ha evidenciat al Radiodays, el congrés que s'ha celebrat durant dos dies a Barcelona, on han participat 700 professionals de tot Europa. L'organització s'ha mostrat satisfeta del desenvolupament de la trobada, on s'han superat totes les expectatives de participació. La pròxima edició se celebrarà a Alemanya. El congrés ha acabat amb el repte de difondre els continguts radiofònics, tant pel sistema tradicional de les ones com per les noves plataformes digitals.

Catalunya Ràdio/RedaccióActualitzat
La ràdio, com a mitjà de comunicació, s'enfronta amb seriosos reptes en el present, però també a llarg termini. Radiodays Europe, una associació sense ànim de lucre, ha reunit durant dos dies, a la capital catalana, els professionals d'elit de les ràdios europees, tant d'àmbit públic com privat, per debatre els grans desafiaments d'aquest mitjà.

Ràdio personalitzada a través de nous aparells

Una de les conclusions més evidents, tal com ha apuntat Anders Held, un dels organitzadors, és que les ràdios clàssiques herzianes ja no en tenen prou d'estar, d'una manera o altre, a internet. Ara, cal potenciar-ne la presència en les noves plataformes digitals, com els telèfons mòbils, les tauletes o les xarxes socials. "La qüestió és que la ràdio funcionarà per moltes noves plataformes, no només per la vella capsa de l'FM", ha afirmat Held, qui també ha afirmat que tot i que "la ràdio passa per tenir continguts molt interessants, molt emocionals i molt estimats pels oients", "ha d'estar disponible en nous aparells i noves plataformes com les xarxes socials o els telèfons mòbils perquè hi siguin els seus fantàstics continguts".

Internet, amb la nova terminologia que l'acompanya, ha estat un dels reis de les jornades ja que en el món de la ràdio, a la xarxa, ja hi és gairebé tothom. Per internet es poden escoltar gairebé ràdios de tot el món, superant els límits geogràfics que suposen la difusió hertiziana. Ara, però, sobretot està creixent la segmentació, més oferta i més especialitzada. L'última tendència apunta, però, a la personalització. Per exemple, pots anar educant i adaptant una emissora als teus gustos dient el que t'agrada i el que no.

Continguts ben contrastats

La difusió és important, tant si és a través de les ones com si és per internet. Però cal no oblidar els continguts. En aquesta línia, una de les propostes que s'han pogut escolatar durant la trobada ha estat la del programa Detecktor, de la ràdio pública danesa, amb un punt de partida molt senzill com és el fet de preguntar-se si és veritat o mentida la dada que ha donat un polític, o un informe que publica un mitjà, o allò que promet un anunci comercial. Els professionals d'aquest programa intentent treure'n l'entrellat i ho fan amb un gran èxit d'audiència. Asseguren que els polítics danesos van molt en compte abans de donar una xifra que no tenen contrastada.

En un altre extrem hem trobat la recuperació de formats clàssics però reformulats. És el cas de "The American Life" de la ràdio pública nortamericana. Es tracta d'explicar històries de ciutadans, des de les més senzilles, fins a les més sofisticades, sempre amb una gran producció i buscant ser el màxim d'entretingut.

La retransmissió d'en Puyal

Al Radiodays també hi ha hagut lloc per a les especificitats de la ràdio d'aquí. El tema estrella ha estat el binomi ràdio i futbol.

Als europeus els ha sorprès que un dels pics d'audiència de la ràdio a Catalunya i Espanya sigui al voltant de la mitjanit i amb programació esportiva. També s'ha explicat el fet específic del lligam d'un país, Catalunya, amb un club de futbol, el Barça. I aquest lligam s'ha presentat com el gran motor per situar líders d'audiència a Catalunya dues emissores que radien en català.

Vinculat amb l'ús de les noves tecnologies, Joaquim Maria Puyal ha destacat que la seva retransmissió ja és global, perquè l'escolten persones de tot el món a través de la xarxa i, a més, es reben moltes comunicacions des de fora, i no necessàriament de catalanoparlants, sinó de fans del Barça de tots els racons de la terra a qui els agrada com ho fa l'equip de "La transmissió d'en Puyal".

Anar al contingut