Rigau diu que hauria congelat la digitalització a les aules "amb recursos o no"

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha explicat a "Els matins" de TV3 que l'aturada del programa eduCAT 1x1 en la digitalització a les aules "l'hauríem frenat" independentment dels problemes pressupostaris. I és que assegura que és necessari revisar el model i fer-lo compatible amb la utilització de llibres de text. Rigau també ha puntualitzat que als instituts on ja s'han introduït els ordinadors portàtils, l'any vinent, els nous alumnes de primer d'ESO també en tindran, per no crear greuges comparatius amb els de segon. Ara caldrà veure, però, com s'implantarà, segurament, ha dit, "amb menys intensitat".
Rigau diu que hauria congelat la digitalització a les aules "amb recursos o no"
Barcelona

Rigau diu que hauria congelat la digitalització a les aules "amb recursos o no"

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha explicat a "Els matins" de TV3 que l'aturada del programa eduCAT 1x1 en la digitalització a les aules "l'hauríem frenat" independentment dels problemes pressupostaris. I és que assegura que és necessari revisar el model i fer-lo compatible amb la utilització de llibres de text. Rigau també ha puntualitzat que als instituts on ja s'han introduït els ordinadors portàtils, l'any vinent, els nous alumnes de primer d'ESO també en tindran, per no crear greuges comparatius amb els de segon. Ara caldrà veure, però, com s'implantarà, segurament, ha dit, "amb menys intensitat".
Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/AturarSilenciarPujar el volumDisminuir el volumInstruccions per interactuar amb el player
imatge
L'endemà que Ensenyament anunciés la congelació del programa eduCAT 1x1, Rigau ha defensat: "Amb recursos o no l'hauríem frenat". La consellera creu que "cal prioritzar els recursos que tenim en educació. Hem de posar en una banda el que és fonamental i, a l'altra, el que és auxiliar". I, en aquest sentit, no té clar que els ordinadors hagin de substituir totalment els llibres a l'aula, "cal estudiar-ho i fer-ne un seguiment pedagògic".

"El debat està obert", ha manifestat la consellera a "Els matins" de TV3. Per això, considera necessari estudiar el model i fer-lo compatible amb la utilització de llibres de text. Per la consellera, l'ordinador només és l'instrument; l'aprenentatge, diu, depèn del contingut i les noves tecnologies només acostumen a aprofundir amb el que ja passava al centre. En la mateixa línia, Rigau defensa que el que cal és "aprendre a llegir i escriure bé, perquè el llenguatge ajuda a estructurar el pensament. Cal enfortir-lo i donar capacitats per millorar-lo". I ha continuat: "Si tothom utilitza tractament de textos per millorar ortografia, no els ensenyarem", tot i destacar-ne la utilitat.


Sense greuges comparatius en un mateix centre


Després de reiterar que no es digitalitzaran els nous centres i que es congela en aquells casos en què ho volien implantar al setembre vinent, Rigau ha volgut puntualitzar que als instituts on ja s'han introduït els ordinadors portàtils, els nous alumnes de primer d'ESO també en tindran el curs que ve per no crear greuges comparatius amb els de segon. De tota manera, encara estan analitzant com implantar-ho, ha dit i ha afegit: "Potser no serà amb tanta intensitat i també ho combinaran amb llibres".

Així doncs, la consellera també ha manifestat que si es tenen en compte aquests alumnes "ara quedarà matisada" la xifra de 40.000 alumnes que s'havien d'afegir el curs que ve al programa eduCat 1x1 i que ara s'hauran d'esperar almenys fins que s'hagin analitzat bé els resultats d'aquesta experiència. I és que hi faltava recollir l'impacte dels alumnes de primer on ja hi ha implantada l'experiència digital.


Crida a recuperar el respecte pel mestre


Tot i aquestes mesures, Rigau ha assegurat: "Garantirem el coneixement i el domini de l'ordinador de tots els alumnes". I és que, segons ha assegurat, "es pot ser clàssic utilitzant la pissarra digital". A l'escola s'hi va a aprendre. Un mestre o professor avui dia ha de ser capaç d'utilitzar la pissarra digital, els llibres, treballar amb grup i de manera individual i fer anar les noves tecnologies". A més, ha destacat que el respecte a un professor radica en els seus coneixements i ha fet una crida per recuperar el respecte de la figura del mestre a les aules; "vinc a escoltar un senyor que en sap més que jo i que n'aprendré", ha matisat la consellera. En qualsevol cas, aposta per millorar el clima a l'aula, que "vol dir reinstaurar el respecte entre els alumnes, entre alumnes i professors i amb els pares. I és que "si tot són drets i no hi ha deures, no anem bé".

Pel que fa als exàmens de setembre, Rigau ha defensat que es tracta d'una oportunitat per assumir aquells coneixements que no s'han assumit durant el curs. També ha avançat que estudien la manera de fer plans personalitzats d'estudis perquè el setembre no sigui un colador i es mantingui el nivell del juny.

La consellera ha reconegut que hi haurà una congelació "en les qüestions materials" com la construcció de noves aules. Tot i això, ha assegurat que els barracons que s'estan construint s'acabaran, que les compromeses jurídicament a l'adjudicació es tiraran endavant i les que no s'aturaran. També ha recordat que el govern ratificarà l'obertura de 1.250 places a oposicions.

Crítiques per l'aturada de la digitalització a les aules


Els sindicats d'ensenyament i les federacions de pares d'alumnes s'han mostrat contraris a la congelació del pla de digitalització de les aules catalanes. Consideren que és un greuge amb els altres estudiants, i el que més preocupa és que Ensenyament encara no sap què passarà amb els alumnes que van començar amb el portàtil a l'aula ara fa un any. També han llançat dures crítiques per un altre anunci del departament: tot i que el curs escolar 2011-2012 tindrà 12.000 alumnes més, no preveu augmentar la plantilla de professors. Pares i docents consideren que així no es podrà lluitar contra el fracàs escolar.

La reacció dels pares i els professors arriba poques hores després que la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, justifiqués el fre a la digitalització de les aules, l'eduCAT 1x1. La consellera parlava de qüestions pressupostàries, però de la necessitat d'analitzar si cal continuar endavant amb el programa en les condicions actuals.

El projecte de digitalització a les aules catalanes ja es troba actiu en més de 600 centres, però estava previst que en quatre anys s'estengués a tots els alumnes de Secundària i el cicle superior d'educació Primària. Des de l'inici d'aquest curs escolar, a més, disposava del seu propi lloc web, des d'on també es connecta amb la plataforma Atria, el repositori de continguts digitals, on els alumnes i les famílies es connecten per accedir a materials didàctics de les diverses assignatures.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS