La calor, un problema per a l'operativa dels avions

Per sobre dels 37ºC, les maniobres d'enlairament i aterratge es compliquen
Francesc Mauri
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Quan en meteorologia parlem d'una baixa pressió o depressió, ens referim al fet que l'aire pesa poc. L'anticicló és tot el contrari. En el primer cas, l'aire pesa poc i en el cas de les altes pressions o anticicló l'aire és més pesant. Quan puja la temperatura, l'aire ascendeix, es torna poc pesant, poc dens, i es forma una àrea de baixes pressions. És el que anomenem, en els mapes d'estiu, la baixa tèrmica. Una depressió que no produeix precipitacions en general, però que és el reflex de l'alta temperatura que ens ens arriba des del continent africà.

En aquestes condicions de calor, com més temperatura, menys densitat de l'aire. Això vol dir que la sustentació dels avions i helicòpters es torna menys favorable. Potser algunes persones de les que ens llegiu heu experimentat l'aterratge en una zona desèrtica o amb temperatures per sobre dels 40 graus. El descens es torna molt i molt turbulent i mogut, tot i que faci un bon sol i no hi hagi cap núvol. En canvi, en zones fredes o a ple hivern, sense temporals ni núvols, amb cel ras, l'aterratge serà perfecte i sense bellugar-se ni gota.

Cada avió que opera té unes característiques constructives, uns milers d'hores de vol i, per tant, cadascun tindrà un comportament diferent amb la temperatura. En general, per sobre dels 37 graus, cal estar atents al pes màxim que pot fer a l'enlairar o a l'aterrar un avió. També cal tenir present la llargada de la pista i l'alçada de l'aeroport sobre el nivell del mar. En aquest darrer cas, les zones més elevades agreugen el problema de sustentació perquè l'aire és menys dens.

L'aeroport de Phoenix, a Arizona, amb temperatura màxima avui "només" de 49ºC, ha anul.lat 28 vols. Per què? Doncs segurament perquè al valorar el comandant de cada avió el pes, en forma de combustible, passatgers i càrrega i la sustentació facilitada pel constructor de l'aeronau pels 49ºC i la pressió atmosfèrica de l'aeroport, ha arribat a la conclusió que no es pot enlairar, tenint en compte el pes del combustible derivat de la ruta i el nombre de passatgers i càrrega.

Sembla mentida potser, però no sempre serà un temporal de vent, tronades o la boira que ens anul.laran el vol.

VÍDEOS RELACIONATS