Barcelona

Nadal i Castells expliquen la crisi d'infraestructures pel dèficit acumulat i demanen confiança

Dia de compareixences aquest dilluns al Parlament de Catalunya en relació amb la crisi d'infraestructures que pateix el país. Rodalies Renfe, l'Aeroport del Prat, les caravanes a les autopistes i la gran apagada de Barcelona han citat dos consellers davant la Diputació Permanent per donar explicacions. Els dirigents han reconegut els dèficits en infraestructures i han justificat i compartit la indignació dels ciutadans. Al mateix temps han volgut fer una crida a la calma perquè, asseguren, el govern català està treballant per aplicar solucions. En el cas de Renfe vol trobar solucions des de dins, participant en el Comitè Coordinador de les Obres Ferroviàries, on tot i no tenir-hi competències l'Estat hi està d'acord.

Actualitzat
Les solucions a totes les crisis en les infraestructures que ha viscut Catalunya no es visualitzaran de la nit al dia. El conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha ressaltat que per revertir la situació caòtica cal aplicar els preceptes de l'Estatut, al cent per cent. Això vol dir bàsicament dues coses: invertir el que toca i planificar el mapa d'infraestructures.

Nadal ha insistit en el dèficit tant d'inversió en infraestructures com en planificació que arrossega el país des de fa dècades. Diu que les infraestructures no s'han adaptat al creixement demogràfic de Catalunya i, per tant, la demanda ha desbordat l'oferta. Això explicaria la deficiència dels equipaments, que aquests dies es tradueix en col·lapses "injustificables". Justament perquè són injustificables, Nadal ha evitat culpar unes o altres administracions. Ha admès que hi ha obres no executades tot i estar previstes, ha admès que la burocràcia ha alentit algunes actuacions. Però malgrat tot, ha dit que avui no era dia per al victimisme sinó per aplicar solucions.

La més immediata d'aquestes solucions és, segons Nadal, que els ciutadans visualitzin que s'està treballant per millorar totes les infraestructures, i que s'està invertint més que mai. Per aconseguir-ho, Nadal diu que la Generalitat ha de tenir veu i vot en la gestió dels serveis en crisi. A pams: pel que fa a Rodalies Renfe, assegura que el govern català està al cas de totes les incidències que pateix el servei i que sap per què passen. Nadal, però, diu que no hi pot fer res perquè no és competència de la Generalitat, per això ha assegurat que demanarà al secretari d'Estat, Víctor Morlán, que el govern de la Generalitat s'integri en el grup de coordinació de les incidències de la xarxa ferroviària. El mateix Morlán, ja s'ha mostrat favorable a la incorporació de la Generalitat en aquest organisme tot i no tenir-hi competències.

En el cas de l'aeroport de Barcelona passa alguna cosa semblant que en el de Renfe. El volum important de passatgers i trànsit aeri col·lapsa el servei ja que, al damunt, les empreses de "handling" escatimen en la contractació de personal. Aquests problemes es podrien resoldre si les administracions locals i autonòmica participessin en la gestió de l'aeroport, diu.

I pel que fa a les autopistes, el conseller també ha reconegut que el govern ha d'asseure's amb els responsables d'Acesa per acordar protocols a seguir a fi i a efecte d'evitar retencions tan històriques com la de fa dos dissabtes a l'AP-7, de més de 70 quilòmetres. Ara bé, per evitar retencions en aquesta autopista, Joaquim Nadal ha considerat primordial construir el tercer carril a tot el corredor. Una obra, aquesta, que segons el conseller també ha estat víctima de l'anticipació que va tenir Catalunya a l'hora d'apostar per un sistema de peatges i no per una xarxa d'autovies. L'excusa de les autopistes de peatges ha estat, segons Nadal, una excusa de mal pagador per no invertir-hi prou.

Més confiança que paciència


El conseller Nadal admet que les administracions i els responsables públics han demanat paciència als ciutadans davant els diferents caos. Amb tot, Nadal creu que més que paciència el que cal és demanar confiança amb el govern català perquè, segons ha dit, no amagarà el cap sota l'ala i treballa perquè l'Estatut es compleixi al cent per cent, sobretot pel que fa al capítol de traspassos. Nadal s'ha mostrat confiat que a curt i mig termini s'evidenciïn les millores al servei.

La gran apagada


El ventall que completa la crisi de les infraestructures a Catalunya correspon a la gran apagada elèctrica que va afectar la ciutat de Barcelona el 23 de juliol passat. Aquest dimarts compareixen al Parlament els responsables de Fecsa-Endesa, Manuel Pizarro, i el de Red Eléctrica Española, Luis Atienza. Segurament són els que hi tenen més a dir, però aquest matí també ha donat explicacions el conseller d'Economia i Finances, Antoni Castells. Ha estat la tercera vegada que ha comparegut el conseller Castells per aquest particular, i ara ja ha pogut dir quan hi hauran solucions.

Aquest mateix dimarts es retiraran la majoria dels generadors que han subministrat electricitat a bona part dels 350.000 afectats per l'incendi de la subestació del passeig Maragall. Mentre no s'ha restablert la normalitat en aquesta subestació, els grups electrògens han garantit el subministrament i, al mateix temps, han estat els responsables de les incomoditats dels veïns. Això s'acabarà aquest mateix dimarts i el conseller espera que mai més torni a repetir-se. Castells també ha reclamat més inversió a la xarxa elèctrica.

El conseller també ha explicat que el govern s'ha centrat en dues prioritats bàsiques durant aquests dies: restablir el servei i atendre els afectats. S'han fet reunions amb empresaris per veure els procediments concrets que s'havien de fer servir. També hi ha hagut reunions amb associacions d'usuaris i amb Fecsa-Endesa per coordinar les accions. Castells creu que els resultats són satisfactoris perquè els mecanismes de compensació s'han aplicat amb simplicitat i rapidesa per als usuaris.
NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut