Les nenes de famílies immigrants no tenen més risc de fracàs escolar si només s'han escolaritzat aquí

Els nens de famílies immigrants tenen risc de fracàs escolar encara que hagin nascut a Catalunya. Les nenes, en canvi, només tenen aquest problema si han fet part de l'escolarització al seu país d'origen. Són dades de l'informe sobre fracàs escolar que ha presentat el Consell de Treball Econòmic i Social, que explica la diferència pel fet que "l'escola té un efecte diferent en funció del gènere". Els autors de l'informe consideren "una bona notícia que només sigui un factor negatiu ser immigrant de primera generació", ja que, afegeixen, això "vol dir que els alumnes que han fet un recorregut a l'escola catalana no tenen un handicap en el risc de fracàs escolar".
Les nenes de famílies immigrants no tenen més risc de fracàs escolar si només s'han escolaritzat aquí
Barcelona

Les nenes de famílies immigrants no tenen més risc de fracàs escolar si només s'han escolaritzat aquí

Els nens de famílies immigrants tenen risc de fracàs escolar encara que hagin nascut a Catalunya. Les nenes, en canvi, només tenen aquest problema si han fet part de l'escolarització al seu país d'origen. Són dades de l'informe sobre fracàs escolar que ha presentat el Consell de Treball Econòmic i Social, que explica la diferència pel fet que "l'escola té un efecte diferent en funció del gènere". Els autors de l'informe consideren "una bona notícia que només sigui un factor negatiu ser immigrant de primera generació", ja que, afegeixen, això "vol dir que els alumnes que han fet un recorregut a l'escola catalana no tenen un handicap en el risc de fracàs escolar".
Estudiants fent les proves d'accés a la universitat

Estudiants fent les proves d'accés a la universitat

A grans trets, l'estudi del Consell de Treball Econòmic i Social constata que origen, formació acadèmica i situació econòmica de la família són els principals factors de risc per al fracàs escolar, i ha detectat, també, que les escoles de titularitat pública concentren la major part del fracàs escolar del sistema educatiu català.

A més, l'estudi conclou que el percentatge d'alumnes repetidors que hi ha dins una aula és també un factor a tenir en compte, ja que s'acaben convertint en un pes que accentua les possibilitats d'ensorrar-se acadèmicament dels alumnes en risc. En aquest sentit, es qüestiona la mesura d'agrupar les diferents classes d'un mateix en curs en funció dels resultats acadèmics dels nens.

Consideren que s'ha demostrat "ineficaç", ja que la separació fa que millorin els que estudien en el grup bo, però enfonsa els que pertanyen al grup més dolent. Globalment els bons resultats d'una aula compensen els resultats negatius de l'altra, però el fracàs escolar no es redueix gens, al contrari, s'incrementa.

Les recomanacions


El Consell recomana a la Generalitat desvincular els mecanismes d'avaluació del sistema educatiu del Departament d'Ensenyament, és a dir, que "s'ha d'augmentar la seva capacitat de detecció precoç" i fer avaluacions externes com les que s'apliquen actualment a sisè de Primària "abans". A més, l'informe considera que la retallada de recursos i plantilles de docents no ajudarà a combatre el fracàs a les aules.