Les instal·lacions immersives, la realitat augmentada i virtual centren el Sónar+D

ACN Barcelona.-El congrés Sónar+D dedicat a les tecnologies creatives ha obert aquest dimecres les portes. Un dia abans que comenci la música, les instal·lacions immersives, els estands de realitat augmentada i virtual ja han ocupat la Fira de Montjuïc i es quedaran fins que s'acabi el festival, el diumenge vinent. Projectes a anys llum vista, música en gravetat zero i tallers i xerrades marquen que un dels grans eixos temàtics de la cita és l'exploració espacial. D'altra banda, el futur de la música i de les narratives audiovisuals també són un tema destacat del Sónar+D d'enguany. Projectes com la cúpula immersiva i ingràvida The Zero-Gravity Band comparteix espai expositiu amb companyies com Google Magenta o Jukedeck, que proposen instruments musicals i eines per integrar la intel·ligència artificial en el procés creatiu musical.

En total la cita ha organitzat més de 100 activitats amb 150 ponents, que es repartiran al llarg de les quatre jornades de congrés. Dos dels eixos temàtics més presents al congrés són l'exploració espacial i el futur de la música. The Zero-Gravity Band uneix els dos temes amb una cúpula que permet al visitant experimentar la ingravidesa i la percepció artística amb gravetat zero, gràcies als efectes d'àudio 3D de 29 altaveus, compostos pel DJ i productor Marc Marzenit en vols parabòlics. "A través d'àudio i llum juguem a estimular i distorsionar el sistema vestibular, que és el que ens dona la sensació de perpendicularitat amb el terra", ha explicat Albert Barqué-Duran, doctor amb ciències cognitives per la City University of London i un dels creadors de la cúpula. Un projecte que és "menys futurologia del que sembla". "El turisme espacial és imminent", ha dit Marzenit.A banda de mirar fora de la Terra, el congrés també aposta per aplicacions que intenten millorar la vida de les persones a través de la tecnologia, sobretot al Sónar+D Innovation Challenge, que recull els reptes presentats per empreses tecnològiques. Desenvolupats per equips multidisciplinaris durant cinc setmanes, els prototips es presenten al Sónar+D. Un dels programes presentats, és The Eye Harp, ideat per l'investigador del Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, Zacharies Vamvakousis, un programa que controla música amb els ulls dirigit a persones amb discapacitat motriu. "El programa mapeja amb una càmera de videojocs les notes depenent d'on miris, i com tots els instruments s'ha de practicar molt per dominar-lo, i més encara per les persones que no parlen o no caminen i no tenen tant sentit del ritme, ha dit Vamvakousis. És per això que ara el seu equip ara està desenvolupant un joc per practicar la percepció i el ritme. No tot són mirades entusiastes de la tecnologia. Un dels estands que han rebut més visites The Glassroom project. Impulsat per Tactical Tech i Mozilla, és una instal·lació que recorda una botiga d'Apple però que en realitat és una exposició que reflexiona entorn de la privacitat a la xarxa. Les implicacions de les selfies a través del reconeixement facial, un mapa del monopoli de Google, una reproducció de la casa de Mark Zuckerberg, són alguns dels elements de la mostra. "No tenim cap tipus de control de la informació que traspassa a l'esfera digital, no sabem què en fan de les nostres dades les grans companyies", ha recordat Allister Alexander, membre de Tactical Tech. Per contrarestar aquesta visió, ofereixen el Data Detox Bar, un pla de 8 dies per recuperar el control de la nostra vida digital. El MarketLab també s'hi pot veure una proposta de les estudiants Clara Vituri i Ainoa Pubill com a punt de partida del seu projecte When Sónar Sleeps. La instal·lació experimental compta amb una escultura mòbil, formada per gots i canyetes de plàstic, que únicament s'activa quan els espectadors que es troben dins de l'espai seleccionat estan totalment quiets. Tan aviat torna a haver-hi activitat humana dins la sala, la instal·lació es paralitza i no interactua.A més en l'espai que el congrés dedica a les tecnologies creatives, l''StartupGarden', els organitzadors han seleccionat trenta startups per presentar els seus projectes i participar en activitats per a fer contactes amb inversors i altres emprenedors. Entre les empreses innovadores escollides n'hi ha nou de catalanes: Voctro Labs, Watchity, MusicList, Filmclub, Smartech, Broomx, Acqustic, DTR i Sekg.

Anar al contingut