La pirateria provoca una caiguda del 17% de les vendes de música a Espanya

La indústria discogràfica internacional ha presentat a Londres un informe sobre la situació del negoci musical que ofereix dades demolidores sobre el mercat espanyol i que culpa "l'apatia tolerada des de l'Estat" que Espanya tingui els nivells més alts de pirateria a internet del món desenvolupat. La Federació Internacional de Productors Fonogràfics (IFPI) ha destacat que aquesta tolerància estatal, unida a la manca de conscienciació social, és la principal responsable de la "dramàtica" caiguda del mercat de la música a Espanya, que xifren en un 17% l'any 2009.
La pirateria provoca una caiguda del 17% de les vendes de música a Espanya
Londres

La pirateria provoca una caiguda del 17% de les vendes de música a Espanya

La indústria discogràfica internacional ha presentat a Londres un informe sobre la situació del negoci musical que ofereix dades demolidores sobre el mercat espanyol i que culpa "l'apatia tolerada des de l'Estat" que Espanya tingui els nivells més alts de pirateria a internet del món desenvolupat. La Federació Internacional de Productors Fonogràfics (IFPI) ha destacat que aquesta tolerància estatal, unida a la manca de conscienciació social, és la principal responsable de la "dramàtica" caiguda del mercat de la música a Espanya, que xifren en un 17% l'any 2009.
Actualitzat
El mercat espanyol cau un 17% per la pirateria musical.

El mercat espanyol cau un 17% per la pirateria musical.

Espanya, diu l'informe anual de la IFPI, "té el pitjor problema de pirateria entre els principals mercats d'Europa", i una de les conseqüències és que "el 2009 cap artista nou espanyol ha figurat en les llistes dels 50 àlbums més venuts, en comparació amb l'any 2003, quan hi van figurar 10 artistes". En conjunt, "les vendes unitàries d'àlbums d'artistes espanyols van caure al voltant del 65% entre el 2004 i el 2009", afegeix la IFPI, que indica en el seu informe que un 32% dels usuaris d'internet a Espanya es descarreguen il·legalment arxius, davant del 15% de mitjana dels països europeus. Això ha suposat que "el mercat espanyol hagi caigut al voltant del 17% el 2009".

El president de la IFPI, John Kennedy, ha denunciat que l'actitud del govern espanyol davant d'aquest fenomen és "decebedora", tot i que l'executiu va fer bandera d'aquest assumpte i el president José Luis Rodríguez Zapatero va rebre fa sis anys a La Moncloa un grup d'artistes als quals va prometre mesures legislatives. Però des d'aleshores, segons ha dit Kennedy, "els únics moments en què s'han preocupat per mostrar disposició a impulsar lleis antipirateria és quan van a reunir-se amb el govern dels Estats Units". "D'aquí a poc, Rodríguez Zapatero es reunirà amb Obama el 4 de febrer a Washington, i tornaran a tenir-ho en l'agenda per tenir-los contents", ha lamentat Kennedy, que també ha denunciat els molts problemes que tenen els representants de la indústria discogràfica per reunir-se amb els ministres de Cultura i Indústria.

No obstant això, el president de la IFPI ha destacat que "no s'ha arribat encara al moment en què la situació sigui insalvable" i ha expressat la seva confiança que Espanya segueixi el camí de països com França, el Regne Unit, Nova Zelanda i Suècia, i prengui iniciatives legislatives que permetin "protegir els drets musicals i evitar que els consumidors es vegin autoritzats a passar-se de la ratlla".

La IPFI ha subratllat la importància de legislar, perquè "més d'una quarta part dels ingressos de la indústria musical es generen en canals digitals", a través de companyies musicals en associació amb proveïdors de serveis d'internet i operadors de telefonia mòbil, serveis de subscripció, pàgines de "streaming" (transmissió en directe per xarxa) i botigues dedicades a les descàrregues. El sector digital de la indústria ha experimentat un augment del 12% en els seus ingressos el 2009, fins als 4.200 milions de dòlars, però l'intercanvi il·legal d'arxius i altres formes de pirateria en línia estan fent malbé les inversions i les vendes de música local als principals mercats.