La pintura i escultura dels germans Llimona i un cicle sobre obsessions, a museus de Montjuïc

Dos dels espais expositius de la muntanya de Montjuïc, el Museu Nacional d'Art de Catalunya i la Fundació Miró, presenten dues exposicions ben diferents. El MNAC acull una mostra dels germans Llimona i l'Espai 13 de la Fundació Miró presenta una temporada centrada en el tema de les obsessions.
La pintura i escultura dels germans Llimona i un cicle sobre obsessions, a museus de Montjuïc
Museus

La pintura i escultura dels germans Llimona i un cicle sobre obsessions, a museus de Montjuïc

Dos dels espais expositius de la muntanya de Montjuïc, el Museu Nacional d'Art de Catalunya i la Fundació Miró, presenten dues exposicions ben diferents. El MNAC acull una mostra dels germans Llimona i l'Espai 13 de la Fundació Miró presenta una temporada centrada en el tema de les obsessions.
Actualitzat
Joan i Josep Llimona van ser dos dels artistes més destacats de l'art català durant el període modernista. Van tenir vides artístiques paral·leles, però personalitats creatives diferenciades. L'un, escultor, l'altre, pintor, els germans Llimona van ser artistes d'èxit en el tombant del segle XIX, en ple modernisme. Amb la paleta o escolpint el marbre, van tenir camins amb estils diferenciats. Comparat amb Casas pel seu traç i dibuix, la pintura de Joan Llimona, en sintonia estreta amb les seves profundes conviccions religioses, recollia retrats de dones, sempre vestides, en recolliment o silenci, exemples de virtut o camperoles en atmosferes vaporoses. En canvi, el seu germà Josep, influenciat per Rodin, va evolucionar d'aquests plantejaments idealistes cap a altres carregats de simbolisme, amb un llenguatge innovador en l'època i on les figures femenines eren belleses nues, primes, tristes i distants, expressió de sentiments i estats d'ànim. Tot Barcelona és una sala a l'aire lliure de les escultures de Josep Llimona. I és que ells van tenir molt a veure amb la ciutat. Membres de la Lliga Regionalista, empresaris, fabricants de vellut exquisit, però, sobretot, homes actius culturalment. Van ser fundadors del cercle artístic de Sant Lluc per vetllar per la moral i els bons costums, i també de la Junta de Museus, l'origen de l'actual MNAC, on ara han quedat unides novament les seves obres. En total s'exposen 40 obres que mostren els moments clau de les trajectòries artístiques d'aquests germans. I pel que fa a l'Espai 13 de la Fundació Miró, ofereix cinc muntatges de dibuix, pintura, vídeo i instal·lacions al voltant de la idea d'obsessió. El cicle s'obre amb la publicació del primer d'una sèrie de vuit còmic books que narra les aventures d'un grup de joves de Barcelona. Amb el títol "Soy sauce", l'artista Francesc Ruiz pretén crear "ansietat" pel següent número en un recorregut per la ciutat comtal. La comissària del cicle, Montse Badia, ha explicat que l'"eix" de les exposicions és la "idea d'obsessió", però no "com alguna cosa negativa", sinó com una manifestació personal davant de la "uniformitat i estandardització" del món. La primera exposició serà la del japonès Sumi Maro, que es podrà veure a partir del 14 d'octubre. "Masterpieces" mostra una "còpia mimètica" d'obres mestre de la cultura occidental de les quals l'artista nipó en fa "interpretacions". L'holandès Joost Conijn agafarà el relleu a Maro amb una instal·lació de projeccions audiovisuals que tenen com a tema principal el viatge. Aquesta mostra es podrà veure entre desembre i febrer del 2005. Thorsten Goldberg, artista danès que viu a Berlín, oferirà entre els mesos de febrer i abril una instal·lació que reflexiona sobre l'ús i la percepció del temps. Finalment, el danès Peter Land conclourà el cicle amb una exposició que està finalitzant per a l'Espai 13 i que es podrà veure entre l'abril i el juny del 2005. La directora de la Fundació Joan Miró, Rosa Maria Malet, ha recordat que l'Espai 13 té un especial "interès" per la creació contemporània i que les propostes incloses en el cicle "Obsessions" "reflecteixen el que passa en el panorama actual".