Facebook llança un sistema de missatgeria que inclou el correu electrònic

Facebook acaba de presentar el seu sistema de missatgeria. No és un sistema de correu sinó un sistema de conversa que inclou el correu electrònic. La presentació s'ha fet aquest vespre a San Francisco i s'hi ha anunciat el projecte Tità. La idea és clara: els usuaris de Facebook poden conversar amb qui vulguin, encara que algú no sigui a Facebook.
Facebook llança un sistema de missatgeria que inclou el correu electrònic
Estats Units

Facebook llança un sistema de missatgeria que inclou el correu electrònic

Facebook acaba de presentar el seu sistema de missatgeria. No és un sistema de correu sinó un sistema de conversa que inclou el correu electrònic. La presentació s'ha fet aquest vespre a San Francisco i s'hi ha anunciat el projecte Tità. La idea és clara: els usuaris de Facebook poden conversar amb qui vulguin, encara que algú no sigui a Facebook.
Cartell de la pel·lícula "La red social"

La pel·lícula de Facebook: "No pots fer 500 milions d'amics sense fer alguns enemics"

Facebook ha fet un altre pas. La proposta que avui ha donat a conèixer no és ben bé un servei de correu electrònic i vol anar més enllà. La idea és empaquetar tota la conversa en un únic servei. De manera que no hi hagi escletxes, que permeti accés a tota la història de la conversa i que faciliti la gestió d'una bústia social.

Per tant, segons han explicat fa una estona Marz Zuckerberg i els seus col·laboradors, sigui quin sigui el mitjà, la conversa es trobarà sempre a l'abast de l'usuari. Si ho volen, podran tenir una adreça de Faceook, que acabi amb un @facebook.com, però no serà imprescindible. És més: es podrà tenir a la mateixa conversa correus que vinguin d'altres serveis. El creador de Facebook ha dit avui que "GMail és un gran producte" i ha assegurat que no tenen previst anar-hi en contra. Més aviat pensen en persones que ja no fan servir el correu i en la possibilitat de combinar fils de conversa que incloguin persones que prefereixen el correu amb d'altres que prefereixen sistemes com la missatgeria de la xarxa social o el xat. Tot es trobarà al mateix fil.

Un altre element a considerar és que serà impossible filtrar els correus que provinguin de "desconeguts a la xarxa social". Però no tenen pressa, aniran obrint el servei per la via de les invitacions i confien que si és un bon producte la gent el farà servir.

No fa pas tant s'anunciava que el correu-e cauria en desús, que els més joves ja no el volen perquè es comuniquen amb les mateixes xarxes o amb els sistemes de missatgeria instantània. Però no deu ser prou cert perquè una empresa com Facebook faci aquesta aposta.

Navegador social

Les xarxes socials ja s'han convertit en el gran objectiu de tothom i també dels navegadors. Si fa uns quants anys va aparèixer Flock, que no ha pogut convertir-se en un instrument d'èxit, ara li toca el torn a Rockmelt, un navegador pensat per a aquells que dediquen internet a estar en contacte amb altres persones i que volen compartir coneixement mitjançant Facebook, Twitter o el correu electrònic.

Rockmelt té incorporades aquestes funcions de manera que la navegació esdevé al mateix temps una relació social. El responsable de l'empresa és Marc Andressen, creador de Netscape, el primer navegador, avui desaparegut però que encara manté un ressò nostàlgic. Molts usuaris associen internet amb aquella bola del món que girava i que identificava la marca del navegador que va ser batut per l'Explorer de Microsoft.

Ara les coses han canviat una mica. El rànquing de l'estiu situava encara Explorer al capdavant, però empaitat seriosament pels altres. Firefox, que s'ofereix de manera lliure per ser descarregat, s'ha convertit en un dels preferits i darrere seu hi ha Google Chrome, el navegador de Google, i el Safari d'Apple.

Google, el cercador, ha llançat molts productes, sorgits sovint dels seus laboratoris. Alguns han triomfat, com el correu GMail, i d'altres no se'n surten, com passa amb Wave, un projecte que ja no rep recursos tot i que segueix viu. De la mateixa manera que es va llançar al sector de la telefonia amb el Nexus One i de la mateixa manera que va estendre la seva oferta amb el correu, ara el cercle sembla que es tanca i és la xarxa social la que busca competir amb aquests serveis.

Més usuaris que ningú

Facebook ja disposa de més de cinc-cents milions de comptes oberts en aquesta creació del jove informàtic que calça xancletes de piscina amb mitjons, segons la versió que ha fet popular la pel·lícula "La red social".

Fins i tot si només una part dels usuaris de Facebook s'apunten al seu sistema de correu serà una xifra formidable. Tots els membres que hi ha ja tenen una altra adreça de correu, altrament no s'haurien pogut registrar a Facebook, però cada vegada hi ha més persones que no en tenen prou amb una sola adreça. Hotmail compta amb uns 400 milions de comptes registrats, Yahoo, amb uns 300 milions, i GMail, amb uns 200. Aquestes dades no es refereixen a usuaris, perquè s'hi poden tenir diversos comptes, però exposen que l'aposta de Facebook és per competir en un mercat amb uns dominadors molt clars.

Ritme dels dominadors


Una de les qüestions que s'ha posat en relleu és que si Facebook permet usar el seu correu sense formar part de la seva xarxa social, deixa perdre el valor de ser-ne membre, de la mateixa manera que si accepta que arribin correus des de fora, no queda clar com mantindrà l'avantatge de la identificació social.

Sigui com sigui, l'evolució de la xarxa segueix duent un ritme vertiginós. Els grans dominadors de l'espai intenten prendre una part del pastís als altres, en el camp que sigui, i tothom procura entendre les demandes intrínseques d'uns usuaris que a mesura que s'acostumen a gaudir de les novetats i del conjunt de relacions que les eines posen al seu abast també exigeixen més facilitat, claredat i rapidesa.

La navegació ja no és un moment extra del dia en què s'intenta saber què hi ha al món, sinó que es converteix en una connexió permanent a la resta de persones, per compartir els continguts i esperar que els altres facin el mateix.