Els mitjans de comunicació són un camp de batalla polític i econòmic a Rússia

En els últims dies el govern de Moscou ha anunciat que prohibirà les inversions estrangeres en els mitjans de comunicació a Rússia. L'anunci arriba en plena polèmica pel continus intents per part del Kremlin de controlar les principals cadenes de ràdio i televisió del país. L'últim cas sonat en aquest sentit va ser la compra per part de l'empresa pública Gazprom de la cadena NTV.
Els mitjans de comunicació són un camp de batalla polític i econòmic a Rússia
Putin, un any com a president

Els mitjans de comunicació són un camp de batalla polític i econòmic a Rússia

En els últims dies el govern de Moscou ha anunciat que prohibirà les inversions estrangeres en els mitjans de comunicació a Rússia. L'anunci arriba en plena polèmica pel continus intents per part del Kremlin de controlar les principals cadenes de ràdio i televisió del país. L'últim cas sonat en aquest sentit va ser la compra per part de l'empresa pública Gazprom de la cadena NTV.
Actualitzat
LLIBERT FERRI A la Rússia de Putin, la premsa, la ràdio i la televisió s'han convertit en un dels principals camps de batalla polítics i econòmics. El Kremlin se l'acusa de voler controlar els principals mitjans, especialment les televisions. Aquesta acusació la comparteixen tant comunistes i liberals com antics dissidents represaliats de l'estalinisme. "La llibertat de premsa a Rússia no tan sols està amenaçada, sinó que està amenaçada d'una manera molt ben organitzada. I això és el més perillós. Perquè una amenaça molt ben organitzada no és una amenaça: és tot un sistema." La torre d'Ostankino, símbol del poder mediàtic soviètic, ja no és propietat d'una televisió estatal única, sinó que és un instrument tècnic que han de compartir una gran varietat de cadenes enfrontades i sacsejades per les lluites de poder. TV6, una televisió de programació juvenil propietat de l'oligarca Berezovski, s'ha convertit inesperadament en refugi de tres-cents periodistes i tècnics expulsats de l'NTV, la principal cadena privada, que ha anat a parar a l'òrbita del Kremlin després d'un complicat litigi econòmic. No hi ha gaire espai, i els professionals, que ara elaboren els informatius de vespre i de nit, sovint han de treballar pels passadissos. Durant més d'un any, directius i treballadors de l'NTV van haver de suportar la pressió del Kremlin, materialitzatda en 138 escorcolls policials. Lisa Listova, cap de la secció de cultura i societat, és una periodista refugiada de l'NTV a TV6 d'entre els que enyoren els temps de glòria i de comoditat: ara, 35 periodistes han de compatir 6 ordinadors. Amb això s'ha aconseguit recuperar una bona part de l'audiència dels informatius. Un consol que no compensa la frustració de l'equip que va fer la primera televisió independent de Rússia. "A nosaltres, els periodistes, ens semblava que estàvem construint una televisió capitalista moderna i poc ens imaginàvem que ens convertiríem en esclaus de la gleva. És com aquella història dels rus que faci el que faci ho converteix tot en un tanc T-34 soviètic." Tot i que no en volen parlar, els treballadors de l'NTV refugiats a TV6 tenen por que aquesta cadena -com passa aquests dies amb diaris, setmanaris i ràdios- acabi en mans d'empreses públiques petroleres controlades pel Kremlin. El conflicte dels mitjans de comunicació a Rússia és una de les conseqüències de l'amenada "doctrina Putin sobre la seguretat en la informació", que posa la premsa, la ràdio i la televisió al servei del renaixement espiritual de Rússia; alerta contra la intromissió econòmica de grups mediàtics estrangers i encomana al KGB la vigilància tècnica fins i tot dels servidors d'Internet.