Barcelona

Els cotxes més contaminants pagaran més a les àrees blaves i verdes de Barcelona

Barcelona implantarà un nou sistema de tarifes que penalitzarà els cotxes en funció del model, la dimensió i les emissions de CO2

RedaccióActualitzat

La proposta de les noves ordenances fiscals per al 2017 destaca un nou model de tarifes per als no residents que aparquin a la zona blava o a la zona verda que implicarà un increment del 26% de la tarifa per als cotxes més grans i més contaminants.

El regidor de Presidència i Economia, Eloi Badia, ha explicat que, en la proposta, a la zona verda per als residents la tarifa es manté en 0,2 euros al dia amb un màxim d'1 euro per setmana. El nou model de tarifa de zona blava i verda per a no residents és una ''clara aposta'', ha dit, per implantar una fiscalitat ambiental i de mobilitat sostenible. El nou model per als no residents elimina la tarifa única que hi havia implantada fins ara i imposa una tarifa nova que inclou un preu fix més un preu variable, en funció del model del cotxe, la dimensió i les emissions de CO2.

 

 

Parquímetres "intel·ligents"

Per tal d'imposar aquesta tarifa, cal desplegar un nou parquímetre que serà ''intel·ligent'' i que un cop s'incorpori la matrícula del vehicle determinarà la tarifa variable basant-se en la distància d'eix del cotxe, la dimensió i el nivell de contaminació d'emissions de CO2.

El parquímetre disposarà d'aquesta informació a partir de la base de dades de la Direcció General de Trànsit, que ha començat a remetre als propietaris de vehicles una etiqueta ambiental on s'informa de les característiques mediambientals del vehicle. El desplegament d'aquests nous parquímetres es farà durant l'exercici del 2017 i suposarà una inversió prevista de 18 milions d'euros.

La nova tarifa

La nova tarifa redueix els 2,5 euros a l'hora que es pagaven en les zones blaves més cares de la ciutat de Barcelona per una nova tarifa de 2 euros fixos més una part variable. En el supòsit d'un cotxe amb les dimensions més grans del mercat, més de 2,81 metres de distància entre eixos, i suposant que sigui el cotxe més contaminant en emissions, s'afegirà una tarifa d'1,15 euros l'hora, cosa que deixa una tarifa de 3,15 euros l'hora, amb un increment del 26%.

En cas que aquest vehicle aparqui coincidint en un dia en què el govern hagi declarat que hi ha un episodi de contaminació especial, s'afegiria un sobrecost de 2 euros l'hora, cosa que deixaria la tarifa a 5,15 euros l'hora. Badia ha defensat la necessitat que en mobilitat s'imposi el sentit mediambiental i, per tant, qui té el cotxe més gran i més contaminant ha de pagar més.

El gerent de Presidència i Economia, Jordi Ayala, ha explicat que aquesta tarifa variable, en cas que l'aprovi el plenari de l'Ajuntament de Barcelona, s'aplicarà a mesura que els nous parquímetres es vagin instal·lant.

Zones de protecció especial

Aquesta nova taxa coincideix en la línia del Pla de millora de la qualitat de l'aire a les zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric de la Generalitat. Són 40 els municipis emmarcats en aquesta zona. Estan situats en la conurbació de Barcelona i tot i que només ocupen el 2,3% de la superfície de Catalunya, hi viu el 60% de la població.

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut