Barcelona

El síndic demana a la Generalitat i a l'Ajuntament de Barcelona que abareteixi el 010 i el 012

El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha sol·licitat a l'Ajuntament de Barcelona i a la Generalitat que rebaixin el preu de les trucades dels serveis d'atenció telefònica 010 i 012 arran de les queixes rebudes pel seu alt cost, molt superior al d'una trucada ordinària. Segons han explicat fonts del síndic de greuges, "els ciutadans no estan d'acord a pagar per un servei d'informació que presta l'administració" i que en molts casos supera àmpliament el cost d'una trucada provincial o local.

Actualitzat
El 010, el telèfon d'atenció ciutadana de l'Ajuntament de Barcelona, i el 012, el de la Generalitat catalana, tenen un cost de 0,55 euros, IVA a part, per cada tres minuts. Una tercera part d'aquesta quantitat se la queda l'administració, mentre que la resta va a parar a l'operador que facilita la connexió. Segons ha explicat el síndic de Greuges, Rafel Ribó, aquest cost de 0,55 euros és la tarifa màxima fixada per ordre ministerial, de manera que l'administració "podria fixar un import inferior". Els ciutadans que no siguin de Barcelona i que vulguin posar-se en contacte amb el consistori, en canvi, han de trucar a un 807, un telèfon que, al ser de tarifació addicional, arriba als 0,70 euros sense IVA, per minut. En el cas dels ciutadans que truquin al servei d'informació de la Generalitat des d'una altra comunitat el cost és d'uns 0,32 euros per cada tres minuts, un preu semblant al d'una trucada provincial. En opinió del síndic, s'hauria de buscar una solució alternativa perquè les persones de fora de Catalunya o de fora de Barcelona que vulguin posar-se en contacte amb el servei d'atenció ciutadana d'aquestes administracions no paguin una tarifació addicional. "Ens hem plantejat si és correcte que l'administració cobri per prestar un servei als ciutadans", assenyala el síndic, qui considera que aquests serveis "haurien de ser gratuïts o no tenir un cost superior al d'una trucada ordinària". El telèfon 012 de la Generalitat va rebre el 2003 un total de 2.250.000 trucades, mentre que el 010 de l'Ajuntament va atendre uns 3,5 milions de trucades. Respecte del servei telefònic de l'Ajuntament de Barcelona, el Síndic recomana que no es cobrin les trucades que realitzen els ciutadans per accedir a la informació sobre expedients o per oferir una informació a un servei municipal, com pot ser la recollida d'animals morts o la neteja a la via pública. El síndic, a més a més, ha recomanat al consistori barceloní que negociï amb la companyia telefònica que li ofereix el servei la possibilitat d'aplicar reduccions o bonificacions al preu de les trucades. En el cas de la Generalitat, el síndic sol·licita que quan sigui necessari derivar la trucada a una unitat administrativa concreta, s'informi del sobrecost de fer la derivació des de la connexió del 012 per donar l'opció de poder trucar a través d'un telèfon de tarifa ordinària. El síndic, a més a més, ha enviat al defensor del poble una recomanació de modificació normativa perquè s'estableixi per a les administracions públiques l'obligació d'incorporar una locució prèvia i gratuïta que informi del preu de la trucada en el moment en què es realitza, com tenen obligació de fer els serveis de consulta de números telefònics del tipus línies 118. El síndic de greuges ha rebut una desena de queixes de ciutadans relacionades amb aquest tema, però en "tindrem més en el futur", adverteixen fonts de la sindicatura. Rafael Ribó va enviar aquesta sèrie de recomanacions tant a l'Ajuntament com a la Generalitat a principis de novembre, però encara no ha rebut cap resposta per part de les administracions, malgrat que el temps que tenen per contestar és de quinze dies.
Anar al contingut