Un assortidor de benzina.
Continua la caiguda dels preus per cinquè mes consecutiu, arrossegats per l'abaratiment de l'energia.
Madrid

El preu dels carburants va pujar un 8% durant el 2012 malgrat que la demanda va caure un 6%

Al llarg de l'any 2012, la demanda de carburants va caure un 6%, el descens més fort des de 1997.

RedaccióActualitzat
La Comissió Nacional de l'Energia (CNE) calcula que els preus de la gasolina i del gasoil van pujar durant l'any 2012 una mitjana del 8% respecte a l'exercici anterior, tot i que la demanda va caure durant l'any a taxes "inaudites" del 6%. En el seu informe anual de supervisió de la distribució de carburants en estacions de servei, el regulador assenyala també que el marge brut de distribució de les empreses va superar els 20 cèntims per litre entre gener i agost, un fet que suposa "el nivell més alt els últims anys".

Aquesta caiguda del 6% és el descens més fort de la demanda des de 1997. De cara al 2013, la CNE pronostica que hi haurà noves pressions a l'alça sobre els preus, derivades del final de les exempcions al biocarburant i a l'increment de quotes de la Corporació de Reserves de Productes Petrolífers.

Els preus de la gasolina i el gasoil van arribar al desembre amb pujades de l'1,17% i del 0,44%, respectivament, respecte a gener, però aquesta aparent contenció no és tal, ja que a l'agost i al setembre es van arribar a màxims històrics que van situar el preu mitjà del conjunt de l'any en nivells reals un 8% superiors als del conjunt del  2011.

La CNE també aprecia una fiscalitat "asimètrica" entre les diferents comunitats autònomes que genera un "clar efecte frontera" a les estacions de servei adjacents, però en tot cas la càrrega impositiva mitjana d'Espanya és inferior a la mitjana comunitària. Si bé aquesta menor fiscalitat permet que els preus finals siguin més baixos que en la mitjana comunitària, els preus abans d'impostos a Espanya superen "generalment" la mitjana dels països de l'entorn.


Anar al contingut