Desastre ecològic

El "Prestige", al fons del mar, continua abocant cru per una nova esquerda

L'enfonsament del petroler "Prestige" es converteix en la pitjor catàstrofe mediambiental que hi ha hagut mai a les costes europees. Al fons del mar hi ha ara prop de 70.000 tones de cru, que suposen una gran amenaça per a la costa gallega i portuguesa. A més, ja se sap que una nova esquerda en un dels dipòsits continua abocant cru. Mentrestant, ja s'han aprovat les primeres ajudes urgents per als afectats.

Actualitzat
L'enfonsament del petroler "Prestige" i el vessament de cru que ha provocat, suposen la catàstrofe mediambiental més gran que hi ha hagut mai a les costes europees. Ara la incògnita és saber què passarà amb les prop de 70.000 tones que han quedat al fons del mar. De moment, ja se sap que una nova esquerda en un dels dipòsits continua abocant cru. Els experts no es posen d'acord sobre què pot passar; alguns asseguren que el fuel s'acabarà solidificant. Altres ho veuen com un perill enorme, que podria tenir conseqüències molt més grans si totes aquestes tones de carburant arribessin a les ries gallegues. Aquest matí la taca, que fa uns 230 quilòmetres de llargada, està només a 100 quilòmetres de les illes Cíes. La costa gallega continua en estat de màxima alerta perquè, per acabar-ho d'adobar, les previsions meteorològiques no són gens esperançadores. El servei meteorològic ha anunciat un temporal amb vents de força 8-10 que no faran res més que empènyer el cru cap a terra. A banda de les greus conseqüències socioeconòmiques i mediambientals, el desastre del "Prestige" planteja un nou problema: qui acabarà pagant les indemnitzacions als afectats i si aquestes quantitats seran suficients. De moment, cal desentortolligar la complexa xarxa d'empreses que, com passa sempre en aquests casos, intervenen en el negoci marítim dels hidrocarburs. En el cas del vaixell naufragat, la propietat recau en Mare Shipping, una empresa amb base a Libèria, però que es dirigeix des de Grècia a través d'una filial gerent que té tots els papers en regla i una assegurança en vigor. El registre del petroler està fet a les Bahames, però, en el moment del sinistre, el vaixell estava arrendat per una companyia russa amb seu a Suïssa i Londres. Però com que els marges de responsabilitat en el cas de l'armador i l'assegurador són limitats, els damnificats intentaran que les indemnitzacions les pagui l'administració. Els estaments judicials també hauran de determinar el grau de responsabilitat en el naufragi del capità, Apostolos Maguras, un experimentat mariner de 67 anys que en fa més de 32 que capitaneja grans petrolers.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut