Barcelona

Comença la setmana del Black Friday amb grans expectatives d'estímul del consum

El quart divendres del mes de novembre, el Black Friday nord-americà, s'està convertint en un dels dies de més consum de l'any també aquí

RedaccióActualitzat

Comença la setmana del Black Friday amb ofertes a tot tipus d'establiments i als comerços de venda "online". Aquesta tradició nord-americana ja s'ha convertit en un dels dies de més compres a l'Espanya. L'any passat les vendes van arribar als 300 milions d'euros, xifra que aquest any s'espera que s'incrementi. El Black Friday és una iniciativa comercial que molts aprofiten per avançar les compres nadalenques. 

Cada vegada hi ha més comerços que s'afegeixen a la jornada de descomptes del Black Friday. Des de roba fins a mobles, passant per aparells electrònics, cotxes, hotels, restaurants i alimentació. Tot això i molt més es pot comprar des d'avui amb descomptes que van del 10 al 50% en la majoria de casos. Alguns experts preveuen que els catalans que aprofitin el Black Friday gastaran uns 220 euros.
Pel secretari de Pimec Comerç, Enric Calvo, és una oportunitat que cada vegada aprofiten més comerciants:  

"Creiem que paga la pena i que és important fer-ho perquè desestacionalitza una mica la compra. Després ve la campanya de Nadal i algunes coses s'avancen per oportunitat aquesta jornada."

 

Les plataformes de comerç "online" també fan l'agost amb el Black Friday.  És el cas d'Amazon, que ofereix més de deu mil productes amb descomptes que van augmentant a mesura que passen els dies. Fan ofertes que duren un dia, d'altres que cada 5 minuts van variant, i descomptes setmanals. Ho explica Adam Sedó:

"Amazon.es va començar les ofertes la setmana passada i aniran "in crescendo". Tant incrementant els descomptes com també el nombre d'ofertes, des d'avui fins a divendres."

Aquest any s'ha afegit a aquesta plataforma el celler familiar Cava Ravella de l'Ordal, a l'Alt Penedès, que s'estrena en les vendes "online" amb el Black Friday. Maria Camps és una de les propietàries del celler: 

"Ens agradaria veure si podem sortir del local nostre i mirar d'arribar una mica més enllà. Som molt pocs, no tenim gaire idea logística, ni en tots aquests temes. I vam dir, doncs mira provarem. I, bé, a veure fins a on arribem."

L'origen del Black Friday

El Black Friday, o Divendres Negre, és una tradició comercial per estimular el consum nadalenc que va néixer als anys seixanta als Estats Units. Es fa el dia després del Dia d'Acció de Gràcies, o sigui, l'endemà del quart dijous del mes de novembre. El nom s'atribueix a dos possibles orígens. Un, que l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies els caos de trànsit de la gent que tornava a casa convertia en un dia "negre" la circulació. I, dos, que aquest dia els números vermells dels comerciants es tornaven "negres" per l'augment de les vendes.

El que queda clar és que aquesta tradició nord-americana ha traspassat fronteres gràcies a les noves tecnologies i ja se celebra a mig món. I com passa en altres dates en què s'intentar estimular el consum -com per exemple el dia de Sant Valentí, el dia del pare o el dia de la mare- la popularitat d'aquesta campanya publicitària acaba revertint en més consum.

I les ofertes només acaben de començar. D'aquí a una setmana se celebra el Cyber Monday, centrat en descomptes en productes d'informàtica i electrònica. 

Anar al contingut