Blanco es compromet a impulsar el tren orbital entre Mataró i Vilanova i la Geltrú

El ministre de Foment, José Blanco, ha aprofitat una visita a Barcelona per anunciar el compromís del govern espanyol per impulsar "com més aviat millor" l'anomenada línia orbital que ha de permetre connectar Mataró i Vilanova i la Geltrú en tren sense passar per Barcelona. Encara falta concretar el traçat, però la Generalitat calcula que serà necessària una inversió d'uns 4.000 milions d'euros, la mateixa quantitat que hi ha destinada al nou pla de Rodalies de Barcelona fins al 2015.
Blanco es compromet a impulsar el tren orbital entre Mataró i Vilanova i la Geltrú
Barcelona

Blanco es compromet a impulsar el tren orbital entre Mataró i Vilanova i la Geltrú

El ministre de Foment, José Blanco, ha aprofitat una visita a Barcelona per anunciar el compromís del govern espanyol per impulsar "com més aviat millor" l'anomenada línia orbital que ha de permetre connectar Mataró i Vilanova i la Geltrú en tren sense passar per Barcelona. Encara falta concretar el traçat, però la Generalitat calcula que serà necessària una inversió d'uns 4.000 milions d'euros, la mateixa quantitat que hi ha destinada al nou pla de Rodalies de Barcelona fins al 2015.
Actualitzat
El conseller Nadal, el ministre Blanco i l'alcalde Hereu, en una imatge d'arxiu

El conseller Joaquim Nadal, el ministre José Blanco i l'alcalde Jordi Hereu, en una imatge d'arxiu

La nova línia unirà Mataró amb Vilanova i la Geltrú, passant per Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers i sense parar a la capital catalana. Aquest projecte duplicaria la inversió prevista per les rodalies a Barcelona que passaria dels 4.000 als 8.000 milions d'euros.

El ministre de Foment ha remarcat que aquest pla suposarà la major inversió a la xarxa de rodalies de Barcelona des de la posada en marxa del servei ara fa 20 anys.

El conseller de Política Territorial i Obres, Joaquin Nadal, ha assegurat que la línia orbital ferroviària hauria de ser "la culminació" d'un pla que ha de donar resposta a les necessitats de mobilitat dels ciutadans de l'àrea metropolitana.

A banda d'aquest projecte, una altre de les actuacions previstes és la de fer arribar Rodalies a la recentment inaugurada T1 de l'aeroport del Prat. La Generalitat havia reclamat aquesta connexió com a condició per acceptar el traspàs de Rodalies de Renfe, que s'acabarà de tancar al juliol i que es farà efectiu el 2010.

Altres inversions previstes són la construcció d'un nou tram entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels i el desdoblament de diversos trams que actualment són de via única. També la construcció d'11 intercanviadors i de gairebé 7.000 places d'aparcament en 15 estacions. L'objectiu és arribar a 160 milions de passatgers el 2015 i garantir la qualitat i la puntualitat del servei.

CiU titlla el pla d'"autobombo"

Convergència i Unió ha qualificat l'anunci de José Blanco d'"autobombo" i acusa el govern d'anunciar aquestes millores mil vegades, però no arrencar-les mai.

CiU critica també el greuge comparatiu de Catalunya amb Madrid perquè mentre aquí s'invertiran 4.000 milions en el pla de Rodalies, la capital espanyola en rebrà 5.000. La federació nacionalista posa de manifest que el pla neix obsolet i reclama els més de 6.000 milions d'euros entre 2008 i 2013, que va prometre Carme Chacón, quan es va presentar com a candidata del PSC a Barcelona.

Decebedor per a ICV

Iniciativa per Catalunya Verds ha lamentat que s'hagi perdut "l'oportunitat" de concretar més el pla i oferir millores com es va fer amb Madrid. Els ecosocialistes afirmen que el pla presentat per Blanco, es el mateix pla que va presentar al febrer l'exministra de Foment, Magdalena Álvarez.

ICV critica que les millores i els canvis només es refereixin a poblacions de la primera corona metropolitana com, per exemple, l'accés a l'aeroport, la nova línia Cornellà-Castelldefels o el nou túnel de Montcada.

Elogis del PSC

El PSC ha celebrat el compromís del titular de Foment perquè obre una nova etapa en el servei de Rodalies. Els socialistes poden de manifest que amb la nova línia orbital la inversió podria arribar als 8.000 milions d'euros, xifra molt superior als 5.000 que reclama CiU.

NOTÍCIES RELACIONADES